top
تحقیر کودکان، حس خودکمبینی را در آنها تقویت می‌کند

تحقیر کودکان، حس خودکمبینی را در آنها تقویت می‌کند

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: شاید کم نباشند والدین و مربیانی که تصور می‌کنند، تحقیر کودک و نوجوان نوعی تلنگر به وی و روشی برای تربیت است.

تحقیر کودکان، حس خودکمبینی را در آنها تقویت می‌کند

دکتر مهدی دوایی، روانشناس و عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم شناختی‌، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: ریشه بسیاری از بیماری‌های روانی، حقارت است، در علوم روانشناسی، دو نوع حقارت از جمله حقارت سازنده و حقارت مخرب وجود دارد. در حقارت سازنده، فرد خودش را نسبت به توانایی‌هایی که در وجودش دارد و بالقوه است، می‌سنجد و حقیر می‌داند و این نوع تحقیر، نوعی نیروی محرکه در فرد برای تلاش و تکاپوی بیشتر برای رسیدن به هدفش، ایجاد می‌کند.

دکتر دوایی، در ادامه گفت: متأسفانه بیشتر والدین، مربیان و حتی خود فرد، از تحقیر مخرب استفاده می‌کنند و با سرکوب اعتماد به نفس و القاء ارزش‌ها و احساسات منفی نه تنها زمینه‌های ایجاد رشد برای بالا رفتن توانایی‌های فرد، تقویت نمی‌شود، بلکه اعتمادبه‌نفس فرد بسیار کاهش پیدا می‌کند و به حس خودکم‌بینی می‌رسد. 
این متخصص روانشناسی افزود: بهترین روش برای تقویت یک فرد این است که در ابتدا او را خودش و توانمندی‌ها و استعدادهای درونی‌اش مقایسه کنیم و در گام بعدی، زمینه‌های رشد و تعالی و شکوفایی توانمندی‌هایش را فراهم سازیم.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات