top
کنجکاوی درباره ی مسایل جنسی

کنجکاوی درباره ی مسایل جنسی

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: سوالات مربوط به مسایل جنسی وقتی شروع می شود که کودکتان تمام اعضاء بدن خود را شناخته باشد. او اول دست ها، بعد پاها و زمانی بین 3 تا 4 سالگی آلت تناسلی خود را کشف خواهد کرد.

کنجکاوی درباره ی مسایل جنسی

سوالات مربوط به مسایل جنسی وقتی شروع می شود که کودکتان تمام اعضاء بدن خود را شناخته باشد. او اول دست ها، بعد پاها و زمانی بین 3 تا 4 سالگی آلت تناسلی خود را کشف خواهد کرد.

توجه داشته باشید که کنجکاوی کودکتان در مورد خودش امری کاملاً طبیعی است و واکنش شما در برابر این گونه کنجکاوی ها اهمیت خاصی دارد.

نکته : اگر از پاسخ دادن به این قبیل سوالات نفرت دارید، بهتر است که در افکار خود تجدید نظر کنید. مخصوصاً در مقابل سوالات مربوط به امور جنسی، بر روی سکوی نفرت و انزجار نروید؛ زیرا عدم دستیابی به راهنمایی صحیح از جانب شما، کودکتان را برای پیدا کردن پاسخ سوالاتش به سوی دیگران سوق می دهد طبیعتاً چنین اقدامی فرزند عزیز شما را در معرض خطرات و سوء استفاده ی جبران ناپذیری قرار خواهد داد.

بسیار  عادی است که کودک شما در این مقطع سنی، درباره ی جنس مخالف از شما سوالاتی بپرسد و حتی سعی کند، در این مورد تجربیاتی کسب کند. چنان چه شما یا همسایه تان پسر و دختر خود را در حال معاینه ی یکدیگر غافلگیر کردید. به شدت خشمگین نشوید و حساسیت بیش از حد نشان دهید؛ زیرا این یک پیشامد نامطلوب اما تا حدی طبیعی است و باید با اتخاذ تدابیر صحیح تربیتی برای پیشگیری از تکرار آن اقدام کرد. توصیه های زیر شما را در مسیر برخورد صحیح با کنجکاوی های کودکتان در مورد موضوعات جنسی یاری خواهد داد :

* در برابر کنجکاوی های او خونسرد باشید و خود را بی تفاوت نشان دهید. درست مثل زمانی که در مورد غذا، لباس یا هر چیزی عادی دیگر صحبت می کنید.

* به گونه ای رفتار کنید که مطمئن شود «راز مهمی» وجود ندارد، یعنی ضمن محفوظ نگاه داشتن اسرار واقعی به شیوه های نامحسوس و غیر مستقیم، در صورت کشف اتفاقی یکی از آن اسرار، ایجاد «شوک» نکنید. حساسیت بیش از حد نشان ندهید، بلکه با ملایمت و آرامش، صحنه را اصلاح و ذهن کودک را از موضوع کشف شده منحرف کنید.

* در صورتی که این اتفاق (مثلاً مشاهده ی تصادفی شما در حمام و ...) منجر به طرح سوالاتی از جانب کودکتان گردید، با خونسردی کامل به او جواب های مختصر، مفید و غیر محرک بدهید. به این ترتیب برای آموزش صحیح او در محیط امن خانواده اقدام کرده و از روی آوردن کودک به دیگران، مخصوصاً افراد بزرگسال غیر قابل اعتماد یا همسالان ناآگاه پیشگیری کنید.

* از برخورد غیر منطقی، نامعقول و خشونت آمیز با کودک (پس از مشاهده در حین تلاش برای کشف برخی از اسرار جنسی) جداً اجتناب کنید. زیرا این قبیل رفتارها بر کنجکاوی کودک افزوده و او را به پنهان کاری و تلاش مخفیانه وادار می کند. وظیفه ی اصلی شما این است که مراقب باشید شرایط مناسب برای دست زدن به حرکات و تجس های غیر اخلاقی برای فرزندتان فراهم نشود و دایماً او را تحت کنترل «غیر مستقیم» قرار دهید.

* در صورتی که کودکتان همبازی هایی از جنس مخالف دارد. با هر دوی آنها مانند برادر و  خواهر و به شیوه ی یکسان برخورد کنید. بر تفاوت های جنسی آنها حتی به طور غیر مستقیم اشاره نکنید و به این ترتیب مانع تحریک حس کنجکاوی آنان در مورد جنسیت یکدیگر شوید.

* اگر کودک خود را در حال دست زدن به آلت تناسلی خود یا انجام بازی جنسی  مشاهده کردید، بیش از حد وحشت زده نشوید. عکس العمل تنبیهی شدید نشان ندهید و این رفتار کودک را به حساب انحراف جنسی او نگذارید. بهترین روش این است که فرزندتان را به بهانه ی آلوده و غیر بهداشتی بودن نواحی تناسلی و احتمال ابتلا به بیماری در صورت دستکاری موضع از اقدام به این گونه حرکات و رفتارهای غیر اخلاقی باز دارید. توجه داشته باشید که در این مقطع سنی هرگز نباید به «غیر اخلاقی» بودن این رفتارها اشاره کنید؛ زیرا این کار باعث تحریک روانی کودک و جلب توجه بیشتر او به امور جنسی می شود.

نکته : بیماری «خود ارضایی» یا «استمناء» بر اثر بی احتیاطی والدین ایجاد می شود، بر اثر عکس العمل های تنبیهی شدید پدر و مادرها به شکل مخفیانه ادامه می یابد و به تدریج پیچیده تر و پیشرفته تر می شود. بر والدین لازم است که به جای رفتارهای خشن و حساسیت زا، علت واقعی را جستجو کنند و با آرامش و منطق اقدام به رفع آن نمایند.

«حمله مستقیم» نه تنها به ترک عادات زشت کمک نمی کند، بلکه آن را شدت می بخشد. 

 

علنی شدن روابط خصوصی پدر و مادر، در معرض دید کودک، گاه به کنجکاوی، تحریک پذیری و بلوغ زودرس جنسی منجر می شود و گاه سبب انزجار و خشونت کینه توزانه ی جنایی می شود. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات