top
ترس از گربه

ترس از گربه

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: پسر 3 ساله ام به شدت از گربه می ترسد. برای از بین بردن ترس، چگونه عمل کنم ؟

ترس از گربه

پسر 3 ساله ام به شدت از گربه می ترسد. برای از بین بردن ترس، چگونه عمل کنم ؟

ج : پیش از به کارگیری راهکارهایی برای از بین بردن ترس کودک، به چند نکته توجه کنید:

1- ترس خود از حیوانات را به کودک منتقل نسازید؛ 2- برای نزدیک نشدن او به گربه، مراقبت شدید نکنید؛ 3- وقتی گربه ای را می بینید، با هراس، او را به دور شدن از آن وا ندارید.

برای از بین بردن ترس کودک از گربه، گاهی در بازی ها، نقش گربه را بازی و میومیو کنید. دربارة زندگی گربه ها، کتاب های مصوری را تهیه کرده، در اختیار کودک بگذارید و دربارة گربه ها قصه هایی خوب برایش بگویید. او را به باغ وحش ببرید تا با حیوانات بیشتر آشنا شود.

پس از این مقدمات، باید کودک را با موقعیت ترس (گربه) مواجه کنید. این مواجهه باید به تدریج و کاملاً حساب شده باشد.

وقتی گربه ای خانگی را می بینید، آن را از دور به فرزند خود نشان دهید و جمله هایی را دربارة ناز و ملوس بودن گربه ها بگویید. زمانی که گربه را به او نشان می دهید، خوراکی خوشمزه ای را در اختیار کودک قرار دهید و بدین صورت، محرک مطبوعی (خوراکی) را جانشین محرک نامطبوع (گربه) کنید. بعد خودتان (بدون فرزند) چند گام به سوی گربه بروید و به کودک پیشنهاد کنید که با شما همراه شود. در صورت مقاومت، هرگز از زور استفاده نکنید و مواجهه را به زمانی دیگر وانهید.

در صورت تمایل، کاملاً آرام و بدون شتاب به سوی گربه بروید و به فرزند خود بگویید میزان ترس خود را با شمارش از 1 تا 10 اعلام کند. اگر هنگام حرکت به سوی گربه، درجة ترس او به 10 نزدیک شد، یک دقیقه توقف کنید و دوباره در صورت تمایل کودک، حرکت را ادامه دهید و اگر درجة ترس او کاهش نیافت و به ادامة حرکت رغبت نشان نداد، طرح مواجهه را متوقف و زمانی دیگر با شیوة پیش گفته آغاز کنید.

در صورت نزدیک شدن کامل کودک به گربه، او را از لمس و ناز کردن آن باز دارید؛ زیرا احتمال چنگ زدن گربه و تجربه ای ناخوشایند برای کودک وجود دارد. 

 برگرفته از سخنان استاد دهنوی



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات