top
نقش تغذیه سالم در تربیت قبل از انعقاد نطفه

نقش تغذیه سالم در تربیت قبل از انعقاد نطفه

کارگروه تربیت اسلامی پرتال جامع و تخصصی کودک:تغذیه حرام اگر در تشکیل نطفه و رشد جنین وجود داشته باشد تاثیرا ت غیر قابل انکاری بعد از تولد بر کودک از لحاظ رفتاری و شخصیتی دارد .

نقش تغذیه سالم در تربیت قبل از انعقاد نطفه

 در دین مقدس اسلام، غذا هم از لحاظ مادی مورد اهمیت است و هم از لحاظ معنوی. غذای حرام تأثیری بسیار منفی در روح و روان فرزند می گذارد از این رو بسیار سفارش شده که والدین از غذای حرام و حتی غذای مشکوک پرهیز نمایند. همین طور آثار منفی مصرف نوشیدنی های حرام چه از لحاظ شرعی و چه به لحاظ علمی ثابت شده است. به طوری که نتایج آن می تواند کم هوشی و یا سست شدن استخوانها در کودک باشد. جالب است بدانید که در بسیاری از منابع مطالعاتی مربوط به دوران بارداری توصیه های فراوان تغذیه ای را با توجه به متون دینی برای مادران ذکر کرده اند. مثل اینکه خوردن گلابی در این دوران باعث صفای دل، زیبایی کودک، و نیکو گرداندن اخلاق وی می شود. 

تربیت کودک فرایندی طولانی و به هم پیوسته دارد. امر تربیت و آغاز وظیفه مادری و پدری پیش از نزدیکی و انعقاد نطفه شروع می شود ، زیرا نوع غذاهایی که والدین می خورند ، هم در نطفه (منی و اسپر ماتوزئید مرد و اوول زن)تأثیردارد و هم در روح و روان آنان. در نتیجه روحیات والدین و ویژگی های نطفه شان از طریق ژن به فرزند منتقل می شود. چنان که حالات زن و شوهر هنگام نزدیکی از جهت اخلاقی ،روحی و روانی،شادی و غم،سلامت و بیماری ،اضطراب و آرامش روحی و مانند آن در سرنوشت فرزند آینده اش تأثیر دارد.

 اسلام تمام ابعاد و تمایلات روحی و جسمی انسان و نیز عوامل مادی و معنوی موثر بر وجود او را مورد توجه قرار داده است و متناسب با آن مقررات ویژه ای را وضع نموده است. یکی از مهمترین عواملی که در تشکیل شخصیت فرد نقش دارد  توجه به نخستین مرحله رشد است یعنی زمانی که نطفه در حال شکل گرفتن است،و اسلام دستورات خاصی را در این زمیه بیان نموده است.

 اولین مسئله مورد توجه رعایت تقوا و ترک محرمات توسط پدر و مادر و پرهیز از غذای حرام در زمان به وجود آمدن نطفه و شکل گیری سلول ها، و در زمان قرار گرفتن  این سلول در رحم و مراقبت های غذایی آن دوران می باشد. تغذیه حرام اگر در تشکیل نطفه و رشد جنین  وجود داشته باشد تاثیرا ت غیر قابل انکاری بعد از تولد بر کودک از لحاظ رفتاری و شخصیتی دارد .خوب است که در این زمینه، روایات و آیات قرآن را سر خط برنامه خود قرار دهیم و با بکارگیری آنها زندگی سالم و سعادتمندی را برای  فرزندان نسل آینده رقم بزنیم.

 هر فرد از ترکیب دوسلول نر و ماده به وجود می آید و رشد می کند و هر سلول زنده جزء زنده بدن هر فرد است که می تواند جدا شود و مستقل زندگی کند ، این سلول تحت رفتار و اعمال فرد به وجود می آید و اگر نطفه ای از ترکیب سلولی ایجاد شود که از مواد اولیه حرام به وجود آمده باشد اثرات زیانباری در آینده بر رشد و رفتار و شخصیت فرد خواهد گذاشت.

از امام صادق علیه السلام نقل شده است که:

((مَا کان مِنْ مَالِ الْحَرَامِ فَهُوَ مَنْ شرک الشیطان)) : آن نطفه ای که از مال حرام به وجود آید شیطان درآن شریک است

یا در روایتی دیگر می فرمایید :

 

((کسب الْحَرَامِ یبیّن فی الذّرّیّة)) : اثر مالی که از راه حرام بدست آمده در نسل آشکار می شود.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات