top
سفارش در مورد دختران

سفارش در مورد دختران

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک: روزی به رسول خدا صلی الله علیه و آله مژده دادند که دختری به دنیا آمده است. پیامبر در آن حال به صورت یاران نگاه کرد، چهره در هم کشیده شد بودند. پیامبر به آنان فرمود: ما لَکُم رِیحانَة، اَشُمُّها وَ رِزقُها عَلَی الله شما را چه می شود؟ چرا ناراحت شدید؟ این دختر گلی است خوش بو که بویش را احساس می کنم و روزی اش نیز بر خداست

سفارش در مورد دختران

مجموعه احادیث سفارش در مورد دختران

 

روزی به رسول خدا صلی الله علیه و آله مژده دادند که دختری به دنیا آمده است. پیامبر در آن حال به صورت یاران نگاه کرد، چهره در هم کشیده شد بودند. پیامبر به آنان فرمود: ما لَکُم رِیحانَة، اَشُمُّها وَ رِزقُها عَلَی الله شما را چه می شود؟ چرا ناراحت شدید؟ این دختر گلی است خوش بو که بویش را احساس می کنم و روزی اش نیز بر خداست.(مکارم الاخلاق- ص 219)

 

روزی مردی صاحب نوزاد دختری شد، امام صادق علیه السلام دید مرد سخت عصبانی و خشمگین است.فرمود:

چه می اندیشی؟ اگر خداوند به تو وحی می فرستاد و می فرمود: من برایت انتخاب کنم یا خودت انتخاب میکنی چه می گفتی؟ گفت: عرض می کردم: خدایا به هر آنچه تو برایم برگزینی راضیم. حضرت فرمود: خدا برای تو همین نوزاد دختر را انتخاب کرده است. سپس حضرت فرمود: آن کودک که به دستان آن مرد عالم در سفر با حضرت موسی، کشته شد که در قرآن مجید داستانش آمده است( فَاَرَدنا اَن یُبدلَهُا رَبُهُّما خیراً مِنهُ زکوةً وَ اَقرَبُ رَحماً)سوره کهف،آیه 81 خداوند به جای آن پسرک دختری به آن عطا کرد که از نسل خویش هفتاد پیامبر به دنیا آورد.(عدة الداعی- ص 80)

 

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:

هرکس وارد بازار شود و تحفه و هدیه ای برای خانواده خود بخرد مانند کسی که صدقه ای بر گروهی نیازمند برده باشد. و اگر خواست آنچه را که به خانه برده بین آن تقسیم کند از دختران شروع کند.زیرا هر که دختر خود را خوشحال کند همانند آن کسی است که بنده ای را از اولاد اسماعیل آزاد کرده باشد. وهر کس سبب شادمانی فرزندی شود مثل آن است که از ترس خدا گریسته باشد و هر کس از خوف خدا اشک بریزد خداوند او را به بهشت های پر نعمت خویش داخل می گرداند.(مکارم الاخلاق- ص 221)

 

پاداش احسان به دختران

از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده است:

هرکس دو خواهر یا دو دختر داشته باشد و به آنان احسان کند،من و او در بهشت همانند این دو در کنار هم خواهیم بود و به دو انگشت سبابه و انگشت میانه خود اشاره کرد.(مستدرک الوسائل-جلد 15)

 

تربیت دختر،سپری است در برابر آتش دوزخ

ابن مسعوداز پیامبر نقل می کند:

مَن کانَت لَهُ اِبنَةٌ فَادَّبَها واَحسَنَ اَدَبَها وَعَلَّمَها فَأَحسَنَ تَعلیمَها.فَاَوسَعَ عَلَیها مِن نِعَمِ اللهِ الَّتی اَسبَغَ عَلَیه،کانَت لَه مَنعَةً وَ رَستراً مِنَ النّارِ

هر کس که دختری داشت و به بهترین صورت او را تربیت و تعلیم کرد و از نعمت هایی که خداوند بر او ارزانی داشته بهره مندش ساخت،در برابر آتش جهنم برای خود سپری فراهم کرده است.(کنز العمال- جلد 16)

 

احترام به دختران

ابن عباس نقل می کند که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:

مَن کانَت لَهُ اُنثی فَلَم یؤذها، وَ لَم یُهِنها وَ لَم یُؤثِر وَلَدَهُ عَلَیها،اَدخَلَهُ اللهُ الجَنَّةَ

هر که دختری داشته باشد و به او آزار نرساند و بی احترامی نکند و پسرش را بر او مقدم ندارد ، خداوند او را وارد بهشت میکند.(کنزالعمال- جلد 16)

 

آرزوی مرگ دختران

امام صادق فرمود:

مَن تَمَنّی مَوتَهُنَّ (البنات) حُرِمَ اَجرُهُنَّ،وَ لَقَیِ اللهَ عاصِیاً

هر کس آرزوی مرگ دختران خود کند، از پاداش دختر داری خویش محروم ماند و خداوند را ملاقات می کند.در حالیکه گنهکار است.(عدة الداعی- ص 80)



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات