top
چگونه به سوالات جنسی کودک پاسخ دهیم؟

چگونه به سوالات جنسی کودک پاسخ دهیم؟

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک و خانواده:. بسیاری از کودکان در سنین پایین، کنجکاوی به خرج می دهند و درباره بدن خود و نحوه به دنیا آمدن بچه، سوال می کنند. اگر والدین جواب های اصولی برای این سوال ها داشته باشند، هنگامی که کودک به سن بلوغ رسید، والدین گرفتار شرمندگی بیهوده نمی شوند.

چگونه به سوالات جنسی کودک پاسخ دهیم؟

از انجام هرگونه رفتار جنسی در برابر دید کودک خودداری کنید و از ابراز احساسات شدید بپرهیزید.

بعضی‌ها از وقتی در نقش پدر و مادر قرار می‌گیرند، جرات و جسارت پاسخ به سوالات جنسی کودک‌شان را ندارند. این والدین بر این باورند که پاسخ به این سوالات از موقعیت و جایگاه والد بودنشان می‌کاهد و چشم و گوش بچه‌ها را باز و آنها را گستاخ می‌کند.
برخی والدین اگر به این سوالات پاسخ دهند یا اطلاعات زیادتری که متناسب با سن کودک نیست در اختیار او می‌گذارند یا صداقت در بیان این مطالب را ندارند. برخی هم برای شانه خالی‌کردن از این وظیفه مهم، شرم و حیا را بهانه می‌کنند، اما باید بدانید سوالات جنسی کودک از چهار، پنج سالگی شروع می‌شود و این یکی از مراحل طبیعی تکامل جنسی اوست که اگر بدرستی پاسخ نگیرد، کنجکاوی جنسی او بیشتر می‌شود و در این حال، چه بسا که او به خطا بروددر تربیت جنسی، درک دقیق والدین از شرایط کودک بسیار مهم است و نباید به سوال یا بیداری جنسی او بی‌اعتنایی کرد یا با نصیحت و پند افراطی، کودک را ترساند
والدین باید بدانند و آگاه باشند گرچه بلوغ جنسی در سنین بالاتر از دبستان اتفاق می‌افتد، اما تمایلات جنسی و سوالات پیرامون آن تنها مختص به دوره بلوغ نیست و بلکه مدت‌ها پیش از آن به صورت احساسی ویژه در کودک پدید آمده و بسیاری از عادت‌های نامناسب کودک که از نگاه پدر و مادر مخفی می‌ماند، در این دوره  شکل می‌گیرد.

در اینگونه موارد باید توجه داشت: پاسخ به پرسش های جنسی کودکان، صراحت و شفافیت داشته باشد تا حدی که ابهام ذهنی آنها رفع شود. پاسخ ها هرگز نباید تحریک کننده باشد. در زمانی که یکی از والدین توانایی پاسخگویی بهتر دارد، کودک به او ارجاع داده شود. حجب و حیا در پاسخگویی باید رعایت شود و از پرده دری اجتناب گردد. از برخورد هیجانی و نفرت انگیز با کودک باید دوری شود، تفصیل و توضیح بیش از حد داده نشود .

حال ذکر چند نکته ی اساسی در پاسخگویی به سوالات جنسی کودک خال از لطف نیست:

1-گوش کردن کامل به پرسش کودک

2-درک دقیق پرسش

3-پاسخ «نمی دانم»

4-پاسخگویی با زبانی ساده

5-پاسخگویی صادقانه و صمیمانه

6-ایجاد اعتماد متقابل

7-تشویق گفتگوی سالم

7-بهره گیری از مشاور و راهنما

8-روش های ایجاد داستان،شعر، قالب فیلم و نمایش

9-بهره گیری از بازیها

10-روش تشویق



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات