top
پسرنوجوانم پنهانی از دخل مغازه پول برمی دارد!

پسرنوجوانم پنهانی از دخل مغازه پول برمی دارد!

پسرنوجوانم پنهانی از دخل مغازه پول برمی دارد!


پدرى هستم46ساله؛ پسر نوجوانی دارم که تا به حال چند بار از دخل مغازه ام مبالغ زیادی برداشته است. هر بار هم به رویش آوردم به نوشتن نامه وندامت اقدام کرده است ولى همین که دوباره به او اطمینان کردم کارش را تکرارکرده است؛ ازعاقبتش می ترسم؛ خیلى هم ولخرج است؛ ماهانه 200 هزار تومان هم برایش کم است. لطفاً راهنمایى کنید.


تا قبل از رسیدن کودک به سن تفکر انتزاعی ( بین 11 تا 12 سالگی) واژه هایی نظیر دروغ و دزدی ، با احتیاط به کار می رود ، چون کودک پیرو لحظه هاست و بین اصل و زمینه تفاوت چندانی قائل نمی شود و رفتارهایش هدفمند نیست و معمولا برای رسیدن به خواسته های آنی و جلب توجه، برخی کارها را انجام می دهد و در مقابل رفتارش منتظر پاسخ بزرگسالان است.
منشاء رفتارهای کودک حس کنجکاوی است و آزمون و خطاهایش به تثبیت یا از بین رفتن یک رفتار منجر می شود .
ریشه بزهکاری در کودکی است بنابر این، واکنش نادرست والدین در قبال رفتارهای فرزندشان در مقاطع سنی پایین می تواند زمینه ساز رفتارهای بزهکارانه در نوجوانی و جوانی شود ، واکنش هایی نظیر تنبیه بدنی ، به رو آوردن مشکل کودک ، یا سهل انگاری ، باعث طغیان و سرکشی کودک می شود و چون آب را از سر گذشته می داند ، خطای خود را تکرار می کند و به این وسیله از والدین انتقام می گیرد .
باید بدانیم که استفاده از روش های غیر مستقیم ، در تربیت کودک موثرتر است ، می توان در قالب نقل خاطرات و حدیث و داستان ، مفاهیم اصلی را به عنوان مواد خام به کودک ارائه کرد که او خود به تجزیه و تحلیل بپردازد ، کودک از ۱۱ سالگی می تواند استدلال و قضاوت اخلاقی کند به شرطی که به او میدان دهیم.
وجدان آن ها بیدار است از طرف دیگر وجدان افراد در سنین نوجوانی بسیار بیدار و فعال عمل کرده و به قضاوت درباره رفتار خود اقدام می کند. معمولا با برخورد مناسب ، هر کودک یا نوجوانی پس از دو تا سه بار انجام رفتارهای منفی ، از تکرار آن خودداری می کند ، جهت دادن به احساس و انرژی کودک در این مقطع زمانی، بسیار مهم است ، به این مفهوم که اگر کودک دروغ می گوید به این معنی است که قدرت تخیل بالایی دارد و از این طریق توجه دیگران را به شکل کاذب و با بزرگ نمایی به خود جلب می کند ، حالا از او می خواهیم که با توجه به توانش، داستان های خیالی بگوید و یا بنویسد .
درباره کودکی که وسایل دیگران را بدون اجازه برمی دارد ، باید به حس تملکش با مقتصد بودن و پس انداز جهت داد ، او دوست دارد با پول احساس قدرت کند و این خود انگیزه ای است که بتواند در آینده تاجر موفقی شود ، او باید بیاموزد که در قبال کاری که انجام می دهد ، می تواند دستمزد عادلانه دریافت کند و از زیاده خواهی باید پرهیز کند .
از شیوه محروم سازی استفاده کنید. محروم کردن پسرتان که بارها به این کار اقدام کرده بسیار ضروری است ، محروم کردن از رفتن به مغازه پدر و برخورد قاطعانه و جدی اطرافیان می تواند یک شوک بازدارنده را برای نوجوانی که با بحران های بلوغ و هویت دست و پنجه نرم می کند ، فراهم آورد البته به شرط آن که به نیازهای واقعی او نیز توجه شود .
لازم به ذکر است که عده بسیار کمی از افراد ، به دزدی بیمارگونه مبتلا هستند که بدون هیچ گونه نیازی به این کار اقدام می کنند که ارجاع آن ها به روان شناس بالینی و روان پزشک توصیه می شود .

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات