top
نقش ائمه جماعات و خادمین مساجد در شکوفایی احساس مذهبی کودکان

نقش ائمه جماعات و خادمین مساجد در شکوفایی احساس مذهبی کودکان

کارگروه تربیت اسلامی پرتال جامع و تخصصی کودک:نکته مهم دیگر در ارتباط با مساجد و نمازخانه ها ، که می تواند نقش بسیار مهمی در ایجاد و تقویت احساس مذهبی در کودکان و نوجوانان داشته باشد ، ویژگیهای شخصیتی کارگزاران اصلی آنها ، بخصوص پیشنمازها و خادمین مساجد است.

نقش ائمه جماعات و خادمین مساجد در شکوفایی احساس مذهبی کودکان

خلق و خوی نیکوی امام مسجد و مهارت اجتماعی او در برقراری ارتباط با نمازگزاران بویژه نوباوگان و نوجوانان فوق العاده حساس است . استقبال از حضور اتفاقی یا مستمر نوجوانان در مسجد ، توسط امام مسجد و با چهره ای گشاده و متبسم ، احساس زیبا و خوشایندی را در وجود نیازمند محبت کودکان و نوجوانان ، ایجاد می کند.
باید مراقب بود که خدای ناکرده با تندخویی و عتاب و خطاب ، زمینه آزردگی روان حساس ، ترد و شکننده نوجوانان را به هنگام حضور در مسجد ، به هر دلیلی که باشد فراهم ننمایم ! بعضاً مشاهده شده است که به هنگام اقامه نماز و یا سخنرانی خطیب ، بعضی از کارگزاران مسجد ، مانند خادم مسجد ، با تندخویی و عصبانیت کودک یا کودکانی را که همراه پدر یا برادر بزرگتر خود به مسجد آمده اند، چون شیطنت می کنند ، آزرده می سازند یا از محوطه مسجد بیرون می کنند . متأسفانه این قبیل عکس العملهای ناسنجیده ، خود می تواند آفتی باشد برای رشد و پرورش احساسات مذهبی کودکان .
مسلماً از اولیای کودکان انتظار می رود که وقتی با کودکان خردسال خود به مسجد می روند حتی الامکان سعی نمایند به هنگام اقامه نماز یا ایراد سخنرانی ، مراقب رفتار فرزندان خود باشند. اما باید توجه داشت که هرگونه تندخویی ، اعمال خشونت و کنترل شدید می تواند احساسات لطیف کودکان را خدشه دار نماید . همان گونه که پیشتر اشاره شد امام حسن (ع) و امام حسین (ع) نیز زمانی که کودکی خردسال بودند ، به هنگامی که پیامبر بزرگوار (ص) به سجده می رفتند ، بر دوش پیامبر (ص) می نشستند و بازی می کردند و پیامبر (ع) نمازشان را طولانی می کردند تا آنها بیشتر لذت ببرند.
یکی دیگر از روشهای بسیار مطلوبی که در جلب توجه نوجوانان و ایجاد نگرش مثبت نسبت به مساجد بسیار مؤثر است ، دعوت دانش آموزان مدارس مختلف به همراه معلمان آنها در مناسبت های خاص ، جهت صرف ناهار و اقامه نماز ، توسط امام مسجد است . چه بسا از طریق چنین دعوتی بعضی از دانش آموزان خردسال برای اولین بار حضور در مسجد را تجربه کنند ، پس چه بهتر که چنین تجربه ای را با اتخاذ تدابیر روان شناختی لازم و رفتاری خوش تبدیل به خاطره ای خوشایند و به یاد ماندنی نماییم.
بدیهی است که مراسم دعوت از مدارس مختلف جهت صرف ناهار ، می تواند با ساده ترین شکل ، اما در فضایی کاملاً صمیمی برگزار گردد. سرمایه اصلی برگزاری این گونه برنامه های فراموش نشدنی ، صمیمیت و مهربانی ، گشاده رویی و صبوری میزبانان است.
گاه نیز به تصویر کشیدن این برنامه ها و نمایش تلویزیونی آنها ، می تواند بسیار مؤثر و مفید واقع گردد.

شایسته است که نماز را برای کودکان و نوجوانان ساده و آسان جلوه دهیم. اگر با صبر و بردباری و رفتاری متین و معقول و توأم با عطوفت و مهربانی ، در کودکان و نوجوانان احساس و نگرشی مثبت نسبت به نماز و اهمیت آن ایجاد کنیم ، آنها با طیب خاطر در یادگیری نماز خواهند کوشید .
کلام آخر آن که ، نماز کاملترین پاسخ به عالی ترین نیاز فطری انسانهاست . نماز عروج انسان به سوی مقصد و مقصود است ، نماز شاخص دین و وسیله ای برای اتصاف به صفات رشد یافتگان است. همه ی تلاش و هنر مربی در آن است که بتواند زمینه احیاء و بیداری فطرت پاک کودکان و نوجوانان را فراهم کند و به نیکوترین روشها آن را پرورش دهد.

پروردگارا به ما لیاقت اقامه ، تعظیم و تکریم و تبلیغ شایسته نماز عنایت فرما .



مرتبه
مرتبه
حنا
1394/01/09 - 17:34
امکانات ورزش های سالم در محیط حیاط مسجد میتونه تاثیر مثبت بگذاره
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات