top
آموزش قرآن از دوران کودکی؛ راهکاری مؤثر برای ترویج روحیه قرآن‌خوانی‌

آموزش قرآن از دوران کودکی؛ راهکاری مؤثر برای ترویج روحیه قرآن‌خوانی‌

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک: برای گسترش روحیه قرآن‌خوانی و قرآن‌مأنوسی در جامعه توجه به این نکته لازم است که بر اساس روایات آموزش کلام وحی را از همان کودکی آغاز و در وجود فرزندان نهادینه سازیم.

آموزش قرآن از دوران کودکی؛ راهکاری مؤثر برای ترویج روحیه قرآن‌خوانی‌

رئیس دفتر فرهنگ دانشگاه آزاد آستانه اظهار کرد:

آموزش قرآن از دوران کودکی؛ راهکاری مؤثر برای ترویج روحیه قرآن‌خوانی‌

 

گروه فعالیت‌های قرآنی: برای گسترش روحیه قرآن‌خوانی و قرآن‌مأنوسی در جامعه توجه به این نکته لازم است که بر اساس روایات آموزش کلام وحی را از همان کودکی آغاز و در وجود فرزندان نهادینه سازیم.

حجت‌الاسلام عابدی، رئیس دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی آستانه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: به‌منظور گسترش روحیه قرآن‌خوانی و قرآن‌مأنوسی در جامعه توجه به این نکته لازم است که بر اساس روایات را از همان کودکی آغاز و در وجود فرزندان نهادینه سازیم.

وی با بیان اینکه قلب کودک همچون زمینی است که چیزی در آن کشت نشده و هرچه در آن کاشته بشود، همان نیز درو خواهد شد، اظهار کرد: وقتی که ازدوران کودکی فرزندان با تلاوت آداب و برکات قرآن آشنا شوند؛ قطعاً در آینده نتیجه مطلوب خواهد داد و جامعه‌ای خواهیم داشت که تمامی افراد آن با قرآن مأنوسند.

حجت‌الاسلام عابدی افزود: تجربه نیز ثابت کرده است کودکانی که در محیط و خانواده‌هایی بزرگ شده‌اند که از دوران کودکی با قرآن آشنا شده‌اند؛ در بزرگسالی نیز با کلام وحی سروکار دارند و آن را ادامه می‌دهند.

تبیین آثار و برکات دنیوی و اخروی قرآن‌خوانی

وی، تبیین آثار و برکات دنیوی، اخروی و معنوی قرآن‌خوانی را دیگر راه‌های ترویج قرآن‌مأنوسی در جامعه دانست و مطرح کرد: متأسفانه خانواده‌ها از این ویژگی‌ها اطلاع چندانی ندارند؛ لذا به‌دنبال آموزش قرآن و انس با کلام وحی به فرزندان خود نیستند.

حجت‌الاسلام عابدی اضافه کرد: توجه جدی به مسئله قرآن‌آموزی از سوی آموزش و پرورش نیز تأثیر بسزایی در ترویج فرهنگ قرآن‌خوانی در جامعه دارد.

وی تأکید کرد: اگر آموزش و پرورش با جدیت تمام وارد این عرصه شود و کمترین کوتاهی در‌خصوص آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان نداشته باشد به‌طور قطع آن‌ها  پس از ورود به دانشگاه دیگر مشکلی در این زمینه ندارد و توجه به همین مسئله راهکاری ارزنده برای مهجوریت‌زدایی از قرآن است.

نقش اساسی قرآن در زندگی افراد

حجت‌الاسلام عابدی با اشاره به اینکه قرآن نقش اساسی مهم در و آثار مثبت فراوانی در زندگی افراد دارد، بیان کرد: در روایت آمده است؛ النظرالی المصحف عباده، نگاه به قرآن عبادت است.

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) نیز در همین رابطه می‌فرمایند؛ لکل شیء ربیع و ربیع القلوب، القرآن،  برای هر چیز بهار و بهار قلب‌ها قرآن است، عنوان کرد: از این‌رو اگر بخواهیم در زندگی با‌نشاط، با‌طراوت و سرزنده باشیم باید با قرآن مأنوس باشیم و دلی که با قرآن سر و کار ندارد مرده، افسرده و پژمرده است.

تلاوت قرآن، کفاره گناهان است

حجت‌الاسلام عابدی با اشاره به اینکه بر اساس روایات تلاوت قرآن کفاره گناهان است، گفت: قرائت قرآن کریم در اکمال حسنه اخلاق فردی، اجتماعی و اخلاق خانوادگی بسیار مؤثر است.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به آیه دوم سوره مبارکه بقره که می‌فرماید؛ ذَلِکَ الْکِتَابُ لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ، این است کتابى که در حقانیت آن هیچ تردیدى نیست و مایه هدایت تقواپیشگان»است، ادامه داد: بر اساس این آیه باید به این نکته توجه داشت که فقط افراد متقین می‌توانند از برکات قرآن به‌طور کامل بهره‌مند شوند؛ لیکن قرآن در فردی اثر واقعی دارد که ‌زمینه استفاده از برکات کلام وحی را در وجود خود پدید آورد.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات