top
مسئولیت والدین نسبت به کودک در حقوق اسلام

مسئولیت والدین نسبت به کودک در حقوق اسلام

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک: والدین در قبال کودکان و فرزندان خود وظایف و مسئولیت هایی دارندکه رعایت آنها ضروری است.امام سجاد (علیه السلام) فرمودند :"حق فرزندت به تو آن است که بدانی،وجود او بخشی از توست و نیک و بدی های او در این دنیا وابسته به توست. باید بدانی که تو در مقام سرپرستی او مسئول هستی"

مسئولیت والدین نسبت به کودک در حقوق اسلام

مسئولیت والدین نسبت به کودک در حقوق اسلام

والدین در قبال کودکان و فرزندان خود وظایف و مسئولیت هایی دارندکه رعایت آنها ضروری است.امام سجاد (علیه السلام) فرمودند :"حق فرزندت به تو آن است که بدانی،وجود او بخشی از توست و نیک و بدی های او در این دنیا وابسته به توست. باید بدانی که تو در مقام سرپرستی او مسئول هستی"

 

حضرت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) پدر را تنها، مسئول سلامت جسم و روان فرزند ندانسته، بلکه او را موظف ساخته که در رشد معنوی وی بکوشد. ایشان می فرمایند:" ... موظفی فرزند را به آداب و اخلاق پسندیده پرورش دهی،  به رفتار خود در تربیت فرزندت توجه کنی..."  حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) به فرزندش امام مجتبی (علیه السلام) می فرمایند:" قلب نوجوان مانند زمین خالی از بذر و گیاه است، هر تخمی که در آن کاشته شود، قبول کرده و پرورش می دهد."

 

رعایت عدالت، راستگویی و پرهیز از دروغ از جمله اعمالی است که باید به اجرا درآید. این مسئولیت اختصاص به زمان حیات کودک ندارد بلکه متوجه پیش از تولد فرزند و حتی پیش از ازدواج والدین است.

 

وظایف و مسئولیت های پدر و مادر قبل از ازدواج

 

اولین وظیفه زن و مرد برای تولد یک فرزند رعایت حق آن فرزند در داشتن پدر و مادر شایسته است که در نخستین گام با ازدواج قانونی  و شرعی صورت گیرد. تولد خارج از این دایره و قانون، اولین ظلم و تعدی به حقوق کودک است که اسلام از آن نهی نموده است. حق دیگر کودک، برخورداری از سلامت جسم و روان است که بخشی از سلامت جسمی و روانی کودک تابع پدر و مادر است که از طریق وراثت به فرزند منتقل می شود. اسلام توصیه می کند به هنگام ازدواج هریک از زوجین در صفات، خصایص روحی و جسمی طرف مقابل دقت کنند تا محصول زندگی مشترک فرزندی سالم باشد.

 

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:" تخیروا لنطفکم فان العرق دساس" جایگاه مناسبی برای نطفه (کودک) خود برگزینید زیرا ریشه ها (ژنها) سرایت کننده اند." و همچنین ایشان ازدواج با زن زیبایی که در محیط خانوادگی پست و آلوده  پرورش یافته است را منع نموده اند. ونیز ایشان مرد شرابخور را شایسته ازدواج نمی دانند.

 

ازدواج با فرد بد اخلاق هم ممکن است  سلامت روانی و جسمانی فرزندان را به خطر می اندازد.

 

وظایف والدین قبل از تولد فرزند

سهم مادر در تکوین و رشد جنین و نیر در انتقال صفات ارثی بیشتر از پدر است زیرا نقش وراثتی پدر بعد از انتقال نطفه پایان می یابد ولی نقش مادر تا 9 ماه دوران زندگی جنین و پس از آن تا 2 سال ادامه می یابد و کودک در این فاصله از راه خون و شیر با مادر در ارتباط است. و عوامل مادی مثل بیماری ها تغذیه و .. و عوامل روانی مادر مثل اظطرابها ناراحتی ها و ... در پرورش جنین موثر است

شرع مقدس اسلام به حمل هم شخصیت اجتماعی عطا نموده ( سقط جنین را مستوجب دیه و کفاره می داند)و حفظ سلامت جسمانی و معنوی آن را مورد توجه قرار داد.

 

وظایف والدین بعد از تولد کودک

 

با تولد وظایف والدین و مسئولیتشان سنگین تر و در عین حال لذت بخش تر می شود مهمترین مساله در این زمان نگهداری و تربیت نوزاد است تا اینکه به سن رشد برسد. در حقوق و فقه اسلامی به نگهداری و تربیت فرزند " حضانت" گفته می شود.

 

برگرفته از :حقوق خانواده: آیت الله موسوی بجنوردی



مرتبه
مرتبه
مهدی یار
1394/01/18 - 09:19
پس ازدواج مناسب فقط به خاطر زوج نیست بلکه در اینده حقی میشه رای فرزندشون
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات