top
مفهوم انتظار را باید به کودکان آموزش داد

مفهوم انتظار را باید به کودکان آموزش داد

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک: کودک می تواند مفهوم انتظار کشیدن را در بسیاری از موارد، چون منتظر غذا ماندن، منتظر آمدن بابا بودن بفهمد. درک همین مرتبه از انتظار،به کودک کمک می کند تا در سال های بعد، مفهوم انتظار را بهتر درک کند

مفهوم انتظار را باید به کودکان آموزش داد

مفهوم انتظار را باید به کودکان آموزش داد

 

  به اعتقاد حمید مقامی، اگر به کودک، مفهوم مهدویت و انتظار را مرتبه به مرتبه آموزش بدهیم، موجب دوری از دین نمی شود، بلکه جذاب و دلنشین نیز خواهد بود.

 

چقدر در ادبیات ما به موضوع انتظار منجی پرداخته شده؟

در ادبیات کلاسیک شاعران متعهد هر کدام به گونه ای درباره امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و هجران او و مفهوم انتظار شعر سروده اند که باز شناسی و بازگویی آن ها برای نسل امروز لازم و پسندیده است. در ادبیات معاصر نیز موضوع انتظار مورد توجه شاعران برجسته، به ویژه جوانان علاقه مند به عرصه ادبیات دینی است، ولی کافی نیست. مفهوم انتظار باید در عرصه های ادبی و هنری، چون رمان، داستان کوتاه، داستانک، انواع شعرها و فیلم، عکس، نقاشی، خوش نویسی، گرافیک و... مورد توجه قرار گیرد تا اثر شگرف خود را بر منتظران واقعی حضرت بگذارد.

” مفهوم انتظار باید در عرصه های ادبی و هنری، چون رمان، داستان کوتاه، داستانک، انواع شعرها و فیلم، عکس، نقاشی، خوش نویسی، گرافیک و... مورد توجه قرار گیرد تا اثر شگرف خود را بر منتظران واقعی حضرت بگذارد. “

 

چگونه می توان از کودکی بچه ها را با مفهوم انتظار آشنا کرد؟ کودکان از چه سنی می توانند این واژه را بفهمند؟

مفهوم انتظار چون دیگر مفاهیم دینی، از جمله مفاهیم انتزاعی است که آموختن آن به کودکان، باید با توجه به سطح درک و فهم آن ها انجام گیرد. مفهوم انتظار دارای سلسله مراتب است و در هر سطح باید مرتبه ای از آن به کودک آموزش داده شود. انتظار در سنین سه - چهار سالگی باید کاملاً عینی و ملموس به کودک آموزش داده شود. کودک می تواند مفهوم انتظار کشیدن را در بسیاری از موارد، چون منتظر غذا ماندن، منتظر آمدن بابا بودن بفهمد. درک همین مرتبه از انتظار، به کودک کمک می کند تا در سال های بعد، مفهوم انتظار را بهتر درک کند. شیرینی انتظار نیز باید از همین سال ها و کاملاً عینی و محسوس، به کودک آموزش داده شود. شیرینی انتظار زمانی برای کودک قابل درک خواهد بود که نتیجه انتظار، شیرین باشد. این لذت ملموس به کودک می آموزد که هم نتیجه انتظار، هم خود انتظار شیرین و لذت بخش است. اگر مفاهیم مهدویت و انتظار، مرتبه به مرتبه آموزش داده شود، اصلاً موجب دوری از دین نمی شود، بلکه جذاب و دلنشین نیز می گردد. باید با زبان هنر این مفهوم ویژه را منتقل کرد تا اثر ماندگاری داشته باشد.

” کودک می تواند مفهوم انتظار کشیدن را در بسیاری از موارد، چون منتظر غذا ماندن، منتظر آمدن بابا بودن بفهمد. درک همین مرتبه از انتظار،به کودک کمک می کند تا در سال های بعد، مفهوم انتظار را بهتر درک کند. “

 

منظور از انتظار خلاقانه چیست؟

انتظار خلاق، انتظار فعال است که با تفکر همراه است، نه انتظار منفعل که با ذهن بسته همگام است. منتظرِِ خلاق دنبال یافتن راه هایی است که بتواند انتظار را دلنشین و پویا سازد، ولی منتظر غیر خلاق، منفعلانه به یک راه بیشتر فکر نمی کند، سوختن و ساختن. نه حرکتی، نه جنبشی و نه هیچ تلاشی برای ماندن و انتظار کشیدن. منتظر غیر خلاق از انتظار، چیزی جز درد و حسرت نمی فهمد و در آرزوی مرگ و فرار از انتظار کشنده است.او فقط زنده است، ولی منتظر خلاق، دنبال راه هایی برای ماندن،بودن است.او می خواهد بماند تا نتیجه انتظار خود را درک کند و همین است که انتظار را برای او شیرین و دلنشین می کند.

” انتظار خلاق، انتظار فعال است که با تفکر همراه است، نه انتظار منفعل که با ذهن بسته همگام است. “

 

چرا بچه ها وقتی می خواهند نقاشی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را بکشند، معمولا امام را شمشیر به دست و سوار بر اسب نقاشی می کنند؟

ما بزرگ ترها چنین تصویری را به بچه ها نشان داده ایم، وگرنه خود آنها چنین تصوری از حضرت ندارند.

 

بهترین شکل نشان دادن انتظار در کدام قالب هنری است؟

-هر قالبی که بتوان خلاقانه کار کرد. تمام هنرها برای رساندن مفهوم انتظار مناسب است.

 

تا آن جا که با بچه ها سر و کار داریم،آن ها داستان هایی را که به یاری تخیل نوشته شده اند، جذاب می دانند. آیا می شود داستان تاریخی - دینی نوشت که سرشار از هیجان باشد؟

چرا نشود؟ما در این زمینه کم کار کرده ایم. توصیه می کنم رمان "پرونده 313"نوشته علی اکبر صحرایی را بخوانید.این رمان تاریخی-دینی است و زندگی شهید دستغیب را بازگو می کند. واقعا رمان جذاب و هیجان انگیزی است. ما حتما می توانیم تاریخ امامان و پیامبران را این گونه بازنویسی کنیم.

” منتظر غیر خلاق از انتظار، چیزی جز درد و حسرت نمی فهمد و در آرزوی مرگ و فرار از انتظار کشنده است.او فقط زنده است، ولی منتظر خلاق، دنبال راه هایی برای ماندن،بودن است. “

برخی معتقدند داستان های تاریخی-دینی شبیه حکایت اند و در قالب داستان نمی گنجند. به نظر شما داستان های تاریخی-دینی برای بچه ها مناسب تر است یا داستان های امروزی که محتوای دینی دارند؟

بستگی دارد که چگونه نوشته شود. من معتقدم حکایت های تاریخی-دینی به عنوان دست مایه های گران سنگ برای نگارش داستان و رمان جذاب و دلنشین است.البته داستان های تاریخی-دینی را نیز می توان به سبک امروزی نوشت.

 

فکر می کنید وقتی حضرت ظهور کنند، چه نظری درباره هنر به ویژه شعر و داستان و نمایش نامه دارند؟

همان نظری که همه امامان در طول تاریخ داشته اند و بی شک هنر و ادبیات جزو جدایی ناپذیر فطرت آدمی است.



مرتبه
مرتبه
saba
1394/01/11 - 10:58
این ها دقیقا همان سوالاتی بود که در ذهن هر پدر و مادری شکل میگیرد
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات