top
شعر کودک، مهدویت را غیر مستقیم آموزش دهد

شعر کودک، مهدویت را غیر مستقیم آموزش دهد

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک: نوجوان امروز بسیار پیچیده است. نمی توان او را با ادبیات ساده و سطحی فریب داد. اگر قرار است از طریق شعر او را با مهدویت آشنا کرد، لازم است که ما شاعران تلاش بسیار زیادی بکنیم تا به او نزدیک شویم

شعر کودک، مهدویت را غیر مستقیم آموزش دهد

شعر کودک مهدویت را غیر مستقیم آموزش دهد

 

_ غلامرضا بکتاش یک شاعر کودک معتقد است استفاده از روش های غیر مستقیم در آموزش مفاهیم مذهبی بیشتر پاسخگوی نیاز کودکان است.

 

غلامرضا بکتاش، شاعر کودک و نوجوان در گفت و گو با خبرنگار ادبی خبرگزاری سینمای ایران، هر شاعری اعتقادات مذهبی دارد که در شعرش نیز نمود می یابد. به نظر می رسد وقتی شاعری می خواهد از انتظار و منجی شعر بگوید، نخست باید خانه دلش را بتکاند تا آن چه برای کودکان می سراید نیز بر دل آن ها بنشیند.

 

وی افزود: برای شعر گفتن از ظهور، سرایش ابیات معمولی کافی نیست و شاعر باید نهایت توان و خلاقیت خود را برای خلق اثر هنری به کار ببرد. در سال های گذشته شعر های زیادی برای مخاطب سنی کودک و نوجوان با موظوع امام عصر سروده شده که همه در سطح معمولی بوده اند و اثر شاخصی خلق نشده است. نباید به شعرها و داستان های ضعیف برای این گروه سنی بسنده نماییم.

 

این شاعر تصریح کرد: باید توجه داشت آمخوزش مفهوم مهدویت باید از کودکی آغاز شود تا بتوان به نتیجه آن در بزرگسالی امیدوار بود. انتقال مفاهیمی همچون صلح، جوانمردی، ایثار و آزادی باید در قالب انتظار برای کودک تعریف شود تا او بداند آرمان هایی این چنین بزرگ را باید در زمان انتظار دنبال کرد.

 

او در ادامه سخنش توضیح داد بهتر است مفاهیم دینی از روش غیر مستقیم در اشعار آورده شود و ادامه داد: سرودن از مفاهیم دینی نیازمند خلاقیت زیادی است. برای ارتباط کودک با آموزه های مذهبی بهتر است طبیعت کمک بگیریم. گاهی برای ائمه شعر های توصیفی گفته می شود که تنها با تغییر نام آن امام می توان شعر ها را برای معصوم دیگری نیز خواند. این روش درستی نیست.

 

بکتاش تصریح کرد: به عنوان مثال وقتی از بارش باران و سیراب شدن ماهی ها شعر می گوییم به طور غیر مستقیم بچه ها را با مفهوم انتظار آشنا می گوییم. به نظر بنده بر خلاف تصور عده ای، برای شعر مهدوی گفتن برای بچه ها، دست شاعر بسیار هم باز است.

 

او همچنین گفت: وقتی درباره قهر و آشتی برای بچه ها می گوییم غیر مستقیم به بچه ها آموزش می دهیم که یک انسان باید برای دوستش وقت بگذارد و اگر او دیر بر سر قرار رسید به خاطر ارزش آن دوست دست از شکایت بردارد.

 

غلامرضا بکتاش در پایان تأکید کرد: نوجوان امروز بسیار پیچیده است. نمی توان او را با ادبیات ساده و سطحی فریب داد. اگر قرار است از طریق شعر او را با مهدویت آشنا کرد، لازم است که ما شاعران تلاش بسیار زیادی بکنیم تا به او نزدیک شویم.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات