top
تربیت مهدوی فرزندان

تربیت مهدوی فرزندان

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک: بزرگان ما همواره متذکر و متوجه تربیت نفسانی فرزندان بوده اند تا زیر نظرمربی مقدمات تربیت را بگذارنند آنان تربیت را مقدمه ای برای رشد معرفتی فرد می دانستند و تلاش می کردند نفس فرزند را تربیت کنند تا مسیر کمال را بپیماید و در مواقع از آنجایی که جسم را مرکب نفس میدانستند آن را ضرورتا تطهیر می کردند

تربیت مهدوی فرزندان

تربیت مهدوی فرزندان

در تناسب تربیت و مظاهر آن نکته مهمی وجود دارد که قبل از ورود به بحث تربیت دینی و مهدوی فرزندان به آن اشاره می کنم . آنچه هنگام گفتگو پیرامون تربیت بویژه برای کودکان و نوجوانان به ذهن متبادر می شود ، با آنچه که از تربیت در ادب دینی ارائه شده متفاوت است . به عبارت دیگر ، مردم کوچه و بازار منظم و سربه زیر شدن بچه ها و رعایت مناسبات اجتماعی و مثلا ناسزا نگفتن و...را تربیت می دانند و یا خانواده های مذهبی ، رعایت آداب اجتماعی، شرکت در مراسم مذهبی، داشتن حیا و شرم و حضور در مکان های مذهبی را به عنوان تربیت اسلامی می شناسند اما حقیقت این است که اینها مظاهر تربیت هستند. وقتی صحبت از تربیت مذهبی می شود ناظر به یک موضوع بنیادین است و مقدماتی می خواهد که اگر حاصل نشود و والدین به آن توجه نکنند تربیت مذهبی تحقق نخواهد یافت .

مراد از تربیت ، مستعد ساختن انسان برای قرار گرفتن درمسیر رشد و هدایت است و این امر مهم مقدماتی می خواهد که توجه به آنها ضروری است .

گذشتگان ما تلاش داشتند فرزندان خود را به ادب دین مودب کنند آنها نگاهی که ما امروز به تعلیم و تربیت داریم نداشتند . متاسفانه دریافت و برداشت ما از ادب در دوره جدید متاثر از تعلیمات غربی است . بزرگان ما همواره متذکر و متوجه تربیت نفسانی فرزندان بوده اند تا زیر نظرمربی مقدمات تربیت را بگذارنند آنان تربیت را مقدمه ای برای رشد معرفتی فرد می دانستند و تلاش می کردند نفس فرزند را تربیت کنند تا مسیر کمال را بپیماید و در مواقع از آنجایی که جسم را مرکب نفس میدانستند آن را ضرورتا تطهیر می کردند .

 

مقدمات تربیت ‌؛ نطفه پاک و لقمه حلال

برای آموزش آموزه های دینی باید نگاهمان را نسبت به انسان اصلاح کنیم . گام نخست تربیت مذهبی این است که نطفه پاک باشد زیرا نطفه ناپاک عامل مخل تربیت است . پس یکی از توجهات مهم خانواده قبل از اینکه صاحب فرزند شوند و همینطور بعد ازآن نان پاک و سالم است . مال پاک وطاهر موجب تبعیت می شود پس نطفه و مال پاک نقطه آغاز تربیت هستند .

بعد از تولد ‍، نوزاد آرام آرام وارد کلاس رفتارهای خانوادگی می شود و رفتارهای پدر ومادر را می آموزد چه بسا مال و نطفه پاک است، اما محیط خانوادگی نامناسب مانع تربیت درست می شود . لذا اقدام بعد مودب کردن خانواده در اندیشه و رفتار است .نکته بسیار مهم در تاثیر تربیت این است که اعمال و رفتار والدین در خانه باید از جانشان برخیزد و تظاهر در آن نباشد ؛ به این معنا که کودک به درستی و حقیقت روبروی ادب پاک و صاف والدینش قرار بگیرد نه اینکه تربیت به او اجبار و تحمیل شود در صورتی که ادب و الدین از جانشان برخیزد بر کودک تاثیر خود را می گذارد و رفته رفته فرزند برای تربیت و رشد دینی اهلیت پیدا می کند .

موضوع دیگری که نباید مورد غفلت واقع شود عنایت خداوندی برای تربیت فرزند است خانواده علاوه بر توجه به مقدمات ذکر شده باید از طریق دعا وتوسل و توکل به ساحت مقدس اولیای دین از عنایت خداوندی در این راه برخوردار شود.

 

اشاره :

همه ما پدر ومادرها دوست داریم فرزندانی تربیت کنیم متدین و دوست داریم که آنها درسایه باورهای عمیق دینی سعادتمند و از انحرافات دور باشند ،اما در عمل چگونه می توانیم اندیشه و دل آنها رابا مفاهیم بلند دینی مانوس کنیم !؟ مفاهیمی که درک بعضی از آنها برای فرزند ما بویژه در کودک و نوجوانی دشوار است .

حقیقت این است که راهکا رهای تربیت دینی و بویژه تربیت مهدوی کمتر بحث شده و سوالات بسیاری بی پاسخ مانده است .دراین خصوص نظر آقای اسماعیل شفیعی سروستانی را جویا شده ایم امیدواریم برای شما خانواده های محترم مفید باشد.

آقای اسماعیل شفیعی سروستانی ( متولد 1337 ه.ش) محقق و نویسنده و مدیر مسئول موسسه فرهنگی موعود و سردبیر نشریات موعود و موعود جوان هستند و کتاب های زیادی در حوزه فرهنگ دینی تالیف کرده اند مثل استراتژی انتظار ،تهاجم فرهنگی ، نقدی بر مبادی علوم جدید ، جوان و فرهنگ زندگی و... ضمناً تا کنون در مطبوعات به قلم ایشان بیش از چهار صد مقاله به چاپ رسیده است .

 

حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه ، واسطه فیض هدایت و سعادت

انسان برای حصول تعالیم دینی و رشد و هدایت باید از واسطه فیض بهره ببرد . به این معنا که عنایت حضرت حق باید از منبع فیض فرود آید . در تعالیم شیعه روزی افراد از طریق واسطه فیض ـ حضرت امام عصر عجل الله تعالی فرجه به انسان ها می رسد این نکته مهم تربیت دینی و مهدوی است .یعنی توجه به این که هدایت روزی است و از منبع فیض به کسی نمی رسد ،مگر از طریق واسطه فیض که در زمان حاضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه است . چنانچه هیچ دعایی به آسمان نمی رود مگر با واسطه فیض یعنی مدخل ورود به نور امام زمان عجل الله تعالی فرجه است .پس راه تربیت راه امام زمان عجل الله تعالی فرجه است ودرواقع تربیت مهدوی موجب هدایت و رسیدن به حیات طیبه می شود . فراموش نکنیم که ضرورت شناخت وتوجه به تربیت مهدوی، رساندن فرزندان به امام عصر عجل الله تعالی فرجه است وبا ایشان خود عامل سعادت و رهایی هستند .

در این مسیر داشتن علم وآگاهی والدین و مربیان از وجود و غیبت امامت عصر عجل الله تعالی فرجه خودگام نخستی است برای تربیت دینی وهمچنین پاسخگویی به شبهات ،تا فرزندان از تیررس دشمنان دین دور و پاک بمانند. والدین آگاه با پاسخ دادن به پرسش های فرزند ان، راه را برای مغرضان و جاهلان می بندند .

کسی که می خواهد فرزند خودرا درکنار اهل بیت و یاران آنها تربیت کند باید فرد مطلعی باشد . در سبد خرید خانواده باید آثاری باشد که به معرفت آن ها می افزاید و موجب رشد و روحانی آن ها می شود. متاسفانه امروز مردم به دلیل گرفتاری در عالم خاک ، گناهان و آلودگی را احساس نمی کنند و صد در صد در آمدشان را خرج جسم خود می نمایندواز آنجایی که مقصد را نمیشناسند به جایی هم نمی رسند . بارها اتفاق افتاده وقتی از خرید کتاب و نشریات مفید صحبت می شود خانواده ها کمبود مالی را مطرح می کنند. اما حقیقت این است که مبالغ سنگین تری را برای جسم خود هزینه می کنند و ازنیاز روح خود غافلند .



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات