top
پاسخ های عاطفی به سوالات کودکان

پاسخ های عاطفی به سوالات کودکان

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده:جا دارد به یک اصل مهم در پاسخ گویی که ریشه در سیره و سخن اهل بیت (ع) دارد نیز اشاره کنم. این اصل مهم، پاسخ گویی علمی و عاطفی به طور همزمان است.

پاسخ های عاطفی به سوالات کودکان

جا دارد به یک اصل مهم در پاسخ گویی که ریشه در سیره و سخن اهل بیت (ع) دارد نیز اشاره کنم. این اصل مهم، پاسخ گویی علمی و عاطفی به طور همزمان است. فرض کنید شما به فرزندتان وعده داده اید یک اسباب بازی برای او بخرید؛ ولی وقتی برای خریدن آن به بازر می روید، می بینید مغازه ها بسته است و شما مجبور می شوید دست خالی به خانه برگردید. فرزندتان از شما می پرسد : چرا برایم اسباب بازی نخریدی ؟ اگر شما جواب بدهید : «مغازه ها بسته بود.» او را از نظر ذهنی مجاب کرده اید؛ اما از نظر عاطفی، ناراحتی او هنوز پابرجاست. او از نظر منطقی به شما اعتراضی ندارد؛ ولی هنوز از اینکه پس از ساعت ها انتظار، به خواسته اش نرسیده ناراحت استو او از شما دلخور نیست؛ ولی از اتفاقی که افتاده دلگیر است. در این جا شما باید در کنار توجیه ذهنی او، عواطف و احساسات او را نیز التیام ببخشید. برای این کار می توانید بگویید : «عزیزم ناراحت نباش. صبح، ابتدا اسباب بازی تو را می خرم و بعد می روم سر کار» یا می توانید به او مژده دهید که فردا علاوه بر خریدن اسباب بازی، بستنی هم برایش می خرید. در این وضعیت، آرامش کامل به قلب او باز می گردد.

نمونة این شیوة پاسخ گویی را در دعای ندبه می توانیم ببینیم. در تحلیل نویسنده، دعای ندبه پاسخ به سوال شیعة دردمند و دور از امام عصر (ع) است که همواره می پرسد : «چرا امام زمان (ع) غائب است و چرا ما از ارتباط نزدیک با آن حضرت محرومیم ؟» بخش های آغازین دعای ندبه، از نظر علمی به این سوال پاسخ می دهد و روشن می سازد که این غیبت به دلیل عدم لیاقت امت در بهره مندی از امام بوده است. دعای ندبه، سرنوشت دردناک امامان گذ شته را یادآور می شود و با این کار، معلوم می نماید که اگر امام زمان (ع) غیبت نمی کرد، آن حضرت نیز به سرعت شهید می شد. دعا با این پرسش که «این الحسن این الحسین؟» (حسن کجاست ؟ حسین کجاست؟) خوانندة دعا را به تفکری عمیق فرا می خواند و به او گوشزد می کند که اگر تو به این سؤال پاسخ دهی که سرنوشت حسن (ع) و حسین(ع) چه شد، پاسخ این پرسشت را هم دریافت خواهی کرد که چرا مهدی (ع) غیبت کرده است.

اما آیا این جواب دقیق علمی، روح شیعة شیفتة شیدای مهدی (ع) را آرام می سازد و حزن او را در محرومیت از ارتباط با امام (ع) بر طرف می کند ؟ هرگز ! او دوست دارد که بتواند صمیمانه ترین ارتباط را با امامش داشته باشد و به گفت و گو با حضرتش بنشیند و بی واسطه، از فیض وجود زادة زهرا (ع) بهره مند گردد. بخش های پایانی دعای ندبه، به این میل شیعة عاشق، پاسخی عاطفی می دهد و با باز کردن راه گفت و گو با گل نرگس، شیرینی مناجات عاشقانه با مهدی را به کام او می چشاند. در این بخش ها، شیعة غریب عصر غیبت، به نیکی در می یابد که امام او گرچه ظاهر نیست، ولی حاضر است و هر چند ما در عصر ظهور نیستیم، ولی در عصر حضور هستیم. دعا به وی می فهماند که تو هم می توانی صمیمانه ترین ارتباط را با امام خود داشته باشی و بدون واسطه با او سخن بگویی و با حضرتش عاشقانه درد دل کنی که :

«ای فرزند احمد ! آیا برای دیدارت راهی هست ؟ آیا امروز ما به فردای کامروایی، پیوند می‌خورد تا بهره مند شویم ؟ کی خواهد بود که به چشمه های سیراب کنندة تو در آییم و سیراب گردیم ؟ کی از آب گوارای تو سرد خواهیم جست که به راستی تشنگی، به دراز کشید ؟ کی شود که صبح و شام در حضورت به سر آوریم تا چشم خود را روشن کنیم ؟ کی خواهد بود که تو پرچم پیروزی برافرازی و تو ما را ببینی و ما تو را بنگریم ؟ ...»

همچنین عبارات آخر دعا، شیعة منتظر را متوجه می سازد که راه بهره مندی از فیض امام بسته نیست و تو می توانی مانند مردم امت های گذشته که از فیض اولیای الهی استفاده می‌کردند، از عنایاتی که خدا به برکت امام (ع) ارزانی می دارد، بهره مند شوی؛ پس دست به دعا بردار و بگو :

«... و امنن علینا بر ضاه

(خدایا !) بر ما منت گذار که مهدی از ما خشنود گردد

و هب لنا رافته و رحمته و دعائه و خیره ما ننال به سعه من رحمتک و فوزاً عندک

و رحمت و مهربانی و دعا و احسان او را به ما ارزانی دار تا بدین وسیله به رحمت واسعة تو و سعادتمندی نزد تو نائل گردیم

و اجعل صلاتنا به مقبوله و ذنوبنا به مغفوره

و به پاس او نماز ما را پذیرا شو و گناهان ما را بیامرز

و دعائنا به مستجاباً و اجعل ارزاقنا به مبسوطه

و به حق او دعای ما را اجابت فرما و روزی های ما را فراخ گردان

و همومنا به مکفیه و حوائجنا به مقضیه ...؛

و به حق او غم های ما را بزدای و نیازهای ما را به خاطر او بر آورده ساز ...»



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات