حفظ تخصصی قرآن برای کودکان از 8 سالگی آغاز شود
کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده:حافظ کل قرآن با بیان اینکه حفظ قرآن در دوران خردسالی میتواند در حفظ چند سوره کوچک از جزء سیام قرآن باشد، گفت: حفظ تخصصی قرآن بهتر است از حدود هشت سالگی آغاز شود و نباید قبل از هشت سالگی خردسالان به حفظ جزءهایی از قرآن بپردازند.
مهدی حسنی، حافظ کل قرآن کریم، با بیان اینکه در زمینه حفظ قرآن برای خردسالان و ضرورت تربیت حافظان خردسال نظرات مختلف و همچنین شیوههای متفاوتی وجود دارد، اظهار کرد: به نظر میرسد بهتر باشد که حفظ قرآن از سنین هفت یا هشت سالگی که بچهها وارد دبستان میشوند، آغاز شود و ضرورتی ندارد که خردسالان در سن پنج یا شش سالگی حفظ قرآن را انجام دهند.
این حافظ کل قرآن در ادامه با بیان اینکه توصیه نمیکنم حفظ تخصصی قرآن قبل از هشت سالگی آغاز شود، ادامه داد: حفظ قرآن در دوران خردسالی میتواند در حد حفظ چند سوره کوچک از جزء سیام قرآن باشد و نیازی نیست که خردسالان در سنین قبل از دبستان بر اساس یک برنامهریزی مشخص به حفظ قرآن بپردازند، البته حفظ تعداد محدودی از آیات موضوعی قرآن با مضامین اخلاقی نیز برای خردسالان توصیه میشود.
خردسالان را در سنین پنج یا شش سالگی با حفظ قرآن آشنا کنیم
وی با یادآوری اینکه خردسالان نباید برای حفظ قرآن تحت فشار قرار گیرند، گفت: خانواده و مربیانی که با خردسالان در ارتباط هستند، به جای اینکه بر روی آموزش حفظ قرآن تمرکز کنند بهتر است، تلاش کنند تا بچهها را به حفظ قرآن و مفاهیم قرآنی علاقهمند کنند تا اینکه آنها را وارد بحث تخصصی حفظ کنند.
حسنی در ادامه عنوان کرد: برای ایجاد انس میان خردسالان با قرآن و علاقهمند شدن آنها به حفظ قرآن راهکارهایی از جمله شنیدن تلاوت قاریان ایرانی و مصری وجود دارد که این کار باید از سوی پدران و مادران انجام شود؛ به طور مثال خانوادهها میتوانند تلاوت قاریان ممتاز و بینالمللی را در منزل گوش کنند و همچنین فرزندان خود را به همراه خود در جلسات قرآنی شرکت دهند تا از این طریق زمینه انس خردسالان با قرآن فراهم شود.
بهترین روش برای حفظ قرآن روش تکرار و تمرین است
وی با عنوان این مطلب که بهترین روش برای حفظ قرآن تکرار و تمرین است، گفت: در این میان شیوههای نوشتاری و شنیداری نیز در کنار تکرار و تمرین مورد استفاده قرار میگیرد، اما قالب رشته حفظ قرآن که به صورت عمومی مورد استفاده قرار میگیرد و روشی کاربردی و اثرگذار است، همان شیوه تکرار و تمرین است و خردسالان برای حفظ سورههای کوتاه قرآن میتوانند از این روش و در کنار آن از نوارهای ترتیل اساتید قرآنی معروف استفاده کنند تا بتوانند تلفظ صحیحی داشته باشند.
این حافظ کل قرآن با بیان اینکه در حوزه آموزش قرآن به خردسالان مشکلات و کاستیهای زیادی از سوی موسسات قرآنی وجود دارد، افزود: موسساتی را سراغ دارم که هفتهای سه جلسه حفظ قرآن برای کودکان برگزار میکنند و در هر جلسه نیز از آنها میخواهند که یک صفحه از قرآن را حفظ کنند در حالی که این کار برای کودکان زیر 10 سال بسیار سنگین بوده و موجب خستگی و زدگی آنها از قرآن میشود.
وی با یادآوری اینکه موسسات قرآنی در کنار حفظ قرآن باید زمینه بازی و تفریح بچهها را نیز فراهم کنند، ادامه داد: در برخی از موسسات قرآنی مشاهده میکنیم که هیچ ساعت تفریح بین کلاسهای حفظ خردسالان وجود ندارد، در حالی که برای هر نیم ساعت آموزش قرآن باید حداقل یک ساعت یا دو ساعت زنگ تفریح و بازی و سرگرمی در نظر گرفته شود تا بچهها خسته نشوند و با اشتیاق کلاس حفظ قرآن را آغاز کنند.
برخی موسسات قرآنی کلاسهای حفظ قرآن خردسالان را در یک فضای سنگین و رسمی برگزار میکنند
حسنی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که در برخی موسسات قرآنی وجود دارد، این است که موسسات کلاسهای قرآنی خردسالان را در یک فضای خشک و بسیار رسمی برگزار میکنند، فضای برخی از این موسسات به قدری سنگین است که حتی گاهی اوقات همانند فضای حوزههای علمیه میشود و این موسسات و خانوادهها بچهها را وادار میکنند که در چنین فضایی به حفظ و یادگیری قرآن بپردازند و همین مسئله موجب میشود تا بسیاری از بچهها که وارد حوزه آموزشهای قرآنی میشوند، دلزده شوند و قرآن را برای همیشه کنار بگذارند.
وی با یادآوری اینکه برخی از موسسات قرآنی به خردسالانی که هنوز وارد مدرسه نشدهاند، سواد خواندن و نوشتن میآموزند تا بتوانند قرآن را بخوانند، گفت: نیازی نیست کودکان در سنین پنج یا شش سالگی با روخوانی و نوشتن قرآن آشنا باشند و شنیدن نوارهای ترتیل اساتید برجسته قرآنی و تکرار این ترتیلها برای خردسالان کفایت میکند.
وی درباره روش ایما و اشاره که از سوی برخی از موسسات قرآنی مورد استفاده قرار میگیرد، اظهار کرد: این روش که یک روش قراردادی است، برای آشنایی ابتدایی با قرآن خوب است و در مواردی به خردسالان کمک میکند تا مواردی را که یادگیری آنها مشکلتر است، با استفاده از این روش بیاموزند، اما موسسات قرآنی در آموزش خردسالان نباید به این روش اکتفا کنند، زیرا کودکانی که از این روش استفاده نمیکنند، به مراتب در حفظ قرآن موفقتر هستند.