top
تربیت براساس آداب زمان

تربیت براساس آداب زمان

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: مقصود حضرت علی (ع) از این که فرزندان خود را با توجه به آداب زمان تربیت کنید، چیست ؟

تربیت براساس آداب زمان

در یکی از حکمت های منسوب به امام علی (ع) آمده است :

لاتقسروا اولادکم علی ادابکم فانهم مخلوقون لزمان غیر زمانکم.

فرزندانتان را به انجام آداب خودتان واندارید؛ زیرا آنان برای زمانی، غیر از زمان شما آفریده شده اند.

در زبان عربی، «قسر» با حرف جر «علی» به معنای وا داشتن می آید و حضرت می فرماید : فرزندان خودتان را به انجام آداب و رسومی که خود داشته اید، مجبور نکنید؛ زیرا آداب و رسوم تغییر می کند؛ برای مثال، زمان کودکی والدین، تحصیل دختران یا کارهای اجتماعی آنان مرسوم نبود؛ اما این کارها، امروزه مرسوم و مفید است؛ پس نگویید : چون زمان ما، دختران درس نمی خواندند، امروز هم نباید در پی تحصیل بروند یا چون پیش تر در فعالیت‌های اجتماعی شرکت نمی کردند، اکنون نیز از این گونه فعالیت ها محروم شوند.

بر خلاف تصور برخی که از سخن امام علی (ع)، آزادی به معنای بی قیدی را برداشت کرده‌اند، مقصود حضرت، تخطی از حلال و حرام نیست و عمل به آداب زمان حاضر، هیچ گونه منافاتی با رعایت ارزش های دینی و حلال و حرام الاهی ندارد. دختر مسلمان می تواند تحصیل کند یا در فعالیت های اجتماعی شرکت جوید؛ اما حجاب خود را نیز داشته باشد و خود را از نا محرمان بپوشاند.

استفاده از امکانات زمان (تحصیلات عالی، فن آوری های روز مثل رایانه، وسایل ارتباط جمعی و ... و امکانات آموزشی) مطلوب است و چه بسا مصداقی از سخن امام علی (ع) باشد؛ زیرا کسی که به زمان آگاه است، شبهه ها به او هجوم نمی آورند.

امام صادق (ع) فرمود :

العالم بزمانه لاتهجم علیه اللوابس. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات