top
لزوم تربیت دینی

لزوم تربیت دینی

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: تربیت دینی کودکان چه لزومی دارد ؟

لزوم تربیت دینی

اگر کودک ما تربیت دینی یابد، برکاتش به خود او و دیگران خواهد رسید. کودکی که با خدا آشنا است، هیچ گاه احساس پوچی نمی کند و در جای جای زندگی اش تکیه گاه محکمی خواهد داشت و با همین تکیه گاه، در برابر مشکلات استقامت می کند. زمانی که برادران حضرت یوسف (ع) او را در چاه انداختند، یوسف 9 ساله بود.

وقتی کاروان از کنار چاه گذشت و یکی از کاروانیان یوسف را دید، صدایش را بلند کرد و گفت : کاروانیان بایستید ! بیایید و به این کودک غریب و تنها کمک کنید. وقتی یوسف، این تربیت شدة دینی، سخن او را شنید، گفت : انسانی که با خدا است، هیچ گاه غریب و تنها نیست.

برکت تربیت دینی کودک، به والدین نیز می رسد. کودک تربیت شدة دینی، با والدین خود خوب رفتار می کند؛ زیرا با قرآن آشنا است و قرآن می فرماید :

و لاتقل لهما اف.

به پدر و مادرت اف نگو.

او با روایات معصومان (ع) آشنا می شود که می فرمایند :

بر الوالدین واجب و ان کانا مشرکین.

نیکی به پدر و مادر واجب است؛ حتی اگر مشرک باشند.

تربیت یافتة دینی، سخنانی زیبا و پر محتوا بر زبان جاری می سازد و سبب افتخار پدر و مادر و نزدیکان می شود. سید جمال الدین 10 ساله بود که با پدرش سید صفدر به تهران مسافرت کرد و در منزل مرحوم آقا سید صادق سنگلجی، مجتهد معروف تهران سکنا گزید. آقا سید صادق، رو به سید جمال 10 ساله کرد و فرمود : خوب سید جمال کوچک ! شما هم چیزی بگویید. سید گفت : چیزی قابل عرض ندارم. آقا فرمود : خوب چیزی قابل طول بگویید. سید بی درنگ گفت : چیزی که قابل طول است، عمر شما است.

تربیت دینی کودکان، در آخرت والدین هم اثر می گذارد. امام صادق (ع) از رسول گرامی اسلام (ص) نقل می کند که حضرت فرمود :

روزی حضرت عیسی (ع) از قبرستانی می گذشت و دید مرده ای را عذاب می کنند. سال بعد از همان قبرستان گذشت و متوجه شد که غذاب آن مرده برداشته شده است. از خداوند پرسید : قضیه چیست ؟ خداوند فرمود : فرزندی دارد که جاده ای را ترمیم کرد و یتیمی را پناه داد؛ بدین سبب، عذاب او را برداشتم.

نمونه ای دیگر از برکات تربیت دینی کودک برای آخرت پدر و مادر :

روزی رسول اکرم (ص) از قبرستان بقیع می گذشت و به یاران فرمود : بشتابید ! در برگشت، یاران خواستند با سرعت بگذرند، حضرت فرمود : آرام بروید. در رفت، مرده ای را عذاب می‌کردند و در بازگشت، عذاب از او برداشته شد؛ چرا که فرزندی دارد و در همین فرصت نزد معلم رفت و «بسم الله الرحمن الرحیم» را آموخت و خداوند به همین جهت، عذاب را از پدر او برداشت. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات