top
علاقه به پول

علاقه به پول

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: پسر 7 ساله ام به شدت به پول علاقه مند شده است و دائم پول هایش را می شمرد. آیا لازم است او را از این کار باز دارم ؟

علاقه به پول

پسر 7 ساله ام به شدت به پول علاقه مند شده است و دائم پول هایش را می شمرد. آیا لازم است او را از این کار باز دارم ؟

ج : این عمل، اختلال رفتاری نیست، و تا حدودی طبیعت کودک اقتضا می کند؛ اما بهتر است تعدیل شود.

عواملی که ممکن است سبب ایجاد این روحیه شده باشد، چنین است :

1- تشویق پولی : اگر تاکنون، تشویق های شما پولی بوده است، آن را به تشویق های مادی غیر پولی و تشویق های معنوی تبدیل کنید.

2- الگوگیری : گاهی پدر یا مادر برای خرید منزل، خودرو یا وسیله ای، دائم پول هایشان را می شمرند و حساب و کتاب می کنند و این رفتار به کودک نیز منتقل می شود.

3- پیام های غیر مستقیم والدین : گاهی ناله از سختی زندگی، آرزوهای بلند، نگاه های حسرت آمیز، تعریف از دارای دیگران در حضور کودک یا گشودن دست نیاز به سوی دیگران، به کودک پیام می دهد که مشکل گشای همة دردها و بدبختی ها پول است و او را به جمع آوری پول و شمردن دائم آن می کشاند.

4- سختگیری در پول توجیبی : به کودک خود در حد نیاز و متناسب با سن او پول توجیبی بدهید. گاهی سختی دادن کودک در این مسأله، او را به پول حریص می کند.

چند توصیه

أ. او را تشویق کنید مقداری از پول توجیبی اش را برای خود، و مقداری را برای دوستانش خرج کند. اولی برای از بین بردن روحیة خساست، و دومی برای ایجاد روحیة سخاوت است. تشویق کودک به پس انداز مقداری از پول توجیبی، سبب تقویت عقل معاش او خواهد شد.

ب. صدقات و کمک های مالی خود را به نیازمندان، از طریق او انجام دهید. همین اعطای پول شما به دیگران، او را در پول دوستی تعدیل می کند.

ج. قرار دادن مقداری پول برای خرید نیازمندی های اولیة منزل (نان، ماست، سبزی و ...) در اختیار کودک و خرج کردن او، در تعدیلش موثر است. 

برگرفته از سخنان استاد دهنوی



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات