top
ارزش دوران بارداری در کلام معصومین علیهم السلام

ارزش دوران بارداری در کلام معصومین علیهم السلام

کار گروه فرهنگی،پرتال جامع و تخصصی کودک: یکی از مهم ترین دوره هایی تربیتی کودک، دوران بارداری و زمانی می باشد که طفل در شکم مادرش می باشد، زمانی که 9 ماه و 9 روز و 9 ساعت می باشد، در این ایام سرنوشت کودک مشخص می شود؛

 ارزش دوران بارداری در کلام معصومین علیهم السلام

 

1- یکی از مهم ترین دوره هایی تربیتی کودک، دوران بارداری و زمانی می باشد که طفل در شکم مادرش می باشد، زمانی که 9 ماه و 9 روز و 9 ساعت می باشد، در این ایام سرنوشت کودک مشخص می شود؛ چرا که در بخش اول کتاب حدیثی از وجود مبارک پیامبر اکرم(ص) برای شما نوشتیم که :

«السعید من سعد فی بطن امه و الشقی من شقی فی بطن امه.» دوران بارداری زن و تمام رنج و زجمت هایی که یک زن در هنگام وضع حمل و شیر دادن فرزندش می کشد، همه و همه در دین مقدس اسلام دارای ارزشو قرب خاصی می باشد.

2- پیامبر اکرم (ص) در حدیثی به همسرش ام سلمه فرمودند : «زن وقتی که حامله می‌شود، همانند یک انسان روزه دار که روز را روزه و شب را به عبادت سپری می کند و در راه خدا با جان و مال جهاد می کند، پاداش خواهد برد. وقتی که زایمان را انجام می دهد، آن قدر پاداش می برد که از زیادی آن در فکرش نمی گنجد. و چون فرزندش را شیر دهد، به هر جرعه ای که نوزاد می مکد پاداش آزاد کردن یک بنده از فرزندان حضرت اسماعیل برای اوست. و چون از شیر دادن فارغ شود، فرشته ای بر پهلوی زده و گوید : آمرزیده شدی، از نو شروع کن.»[1]

3- هر کاری که انجام می دهد تاثیر مستقیم در طفل در شکمش دارد. اگر غذای حرام بخورد، غیبت کند، تهمت بزند و ... همه و همه تاثیر مستقین در روی طفل دارد.

4- مراقبت های لازم در دوران بارداری

1- برای بانوی باردار لازم نیست در طی دوران حاملگی برنامه غذائی خود را زیاد تغییر دهد البته غذاهائی که کم حجم و مقوی تر باشد بهتر است از خوردن غذاهای نفاخ و سنگین و بهر حال مقدار مناسبی گوشت و شیر و سبزیجات و میوه جات و کره و غذاهائی که مواد معدنی دارند لازم و مفید است.

2- ورزش سبک و کار روزانه تا اندازه ای لازم است زیرا جنین سالم در بدن سالم است.

3- تنفس و استفاده از هوای آزاد نیز لازم است زیرا جنین در رحم تنفس نمی کند و دستگاه تنفس مادر خون خود و جنین را تصفیه می نماید بنابراین زن باردار باید از هوای پاک و تمیز بمقدار کافی مخصوصاً موقع خواب برخوردار باشد.

4- استراحت و خواب نیز مانند کار روزانه برای زن باردار لازم است، زن باردار باید از گردشهای طولانی و بی خوابی و حضور در شب نشینی ها، سخت بپرهیزد و شب را زودتر را زودتر بخوابد مخصوصاً زنان کم بنیه و کم خون.

5- زن باردار می بایست از ناراحتی های روحی مثل اضطراب و هیجانی که در موقع شنیدن پاره ای از اخبار هولناک به آنان دست می دهد و همچنین از دیدن مناظر وحشت آور نیز جداً بپرهیزد.

6- پیاده روی و قدم زدن در جاده های صاف و هوای معتدل مخصوصاً در ماههای اخیر به طبیعی شدن عمل زایمان کمک می کند، علاوه در راه رفتن قدمهای گشاده بر ندارد و از بالای جوی یا گودالها جستن نکند.

7- در ماه اول و دوم باید از آمیزش با زن باردارخودداری کرد و همچنین از ماه چهارم ببعد باید عمل آمیزش با کمال احتیاط انجام گیرد زیرا ممکن است با کوچکترین تهییجی در رحم، جنین سقط گردد.



[1]- بحار الانوار، ج 101، ص 561 

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات