top
شیر دادن و شرایط آن و اهمیت آن در کلام معصومین علیهم السلام

شیر دادن و شرایط آن و اهمیت آن در کلام معصومین علیهم السلام

کار گروه فرهنگی،پرتال جامع و تخصصی کودک: یکی از مسائلی که دین مقدس اسلام به آن اهمیت ویژه ای داده است، این مطلب می باشد که مادران در هنگام شیر دادن به فرزندشان باید طفل را در سمت چپ خود بخوابانند.

شیر دادن و شرایط آن و اهمیت آن  در کلام معصومین علیهم السلام

یکی از مسائلی که دین مقدس اسلام به آن اهمیت ویژه ای داده است، این مطلب می باشد که مادران در هنگام شیر دادن به فرزندشان باید طفل را در سمت چپ خود بخوابانند.

 این توصیه علمی قرن ها در نظر مردم بی جلوه و زائد بود و بعضی ها هم فکر می کردند که در صورتی که این توصیه را به کار ببرند باعث این می شد که مادر در نیمه ی شب بر روی طفلش بغلطد و طفل را در زیر تنه خود خفه کند.

 این ماجرا ادامه داشت تا این که عزرا – کورنیل رئیس دانشگاه کورنیل در آمریکا که دوران شیر خوارگی و کودکی بسیار سختی را پشت سر گذاشته بود، تصمیم گرفت که در دانشگاه خود، یک انستیتوی مخصوص تحقیق درباره ی نوزادان و کودکان و شیر خوارگان را به وجود بیاورد، و تا حالا نزدیک به یک قرن است که از تاسیس این انستیتو می گذرد.

از گزارش هایی که در طی مدت یک مدت طولانی از ناحیه ی دکترهای این انستیتو به دست آمده این است که در روزهای اول بعد از تولد، وقتی نوزاد را در طرف چپ مادر بخوابانند، آسوده تر از آن است که در طرف راست مادر بخوابانند. اگر طفل را در طرف راست بخواباند، طفل در فواصل نزدیک از خواب بیدار می شود و شیون می کند.

بهترین شیر برای بچه :

هیچ شیری برای فرزندی که متولد شده است بهتر از شیر مادر نیست.

قال علی (ع) : «ما من لبن رضع به الصبی اعظم برکه علیه من لبن امه»[1]

از وجود مبارک امیر المومنین علی (ع) روایت است که فرمودند : هیچ شیری برای بچه با برکت تر از شیر مادر نیست.

امام صادق (ع) فرمودند : «مدت شیر دادن به بچه توسط مادر بیست و یک ماه است. هر چه کمتر از این مدت باشد ستم بر بچه است.» [2]

 یک سری شرایطی وجود دارد که هم روی حمل اثر می گذارد و هم روی شیر مادر و آن چهار شرط عبارتند از :

1- این که مادر با تقوی باشد، حتی الامکان سعی کند که هنگام شیر دادن به بچه گناه نکند. مادرها باید سعی کنند که هنگام شیر دادن به فرزندشان با وضو باشند و هنگام شروع به شیر دادن بسم الله بگویند.

2- مادر در هنگام شیر دادن باید عاری از هر گونه هیجان باشند؛ چرا که این هیجان در شیر مادر تاثیر می گذارد و باعث بروز مشکلاتی برای فرزند می شود. مثلاً اگر عصبانی باشد و اختشاشات فکری داشته باشد، فرزندش نیز ناراحتی اعصاب می گیرد و این اختشاشات فکری در فرزند اثر می گذارد.

3- در خوردن غذای حلال توسط مادر برای شیر دادن است که بعداً در این مورد توضیح خواهیم داد.



[1]- وسائل الشیعه، ج 15، ص 175

[2]- وسائل الشیعه، ج 15، ص 175

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات