top
ولخرجی فرزند

ولخرجی فرزند

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: پسر 11 ساله ام بسیار ولخرج است. علت چیست و چگونه می توان این رفتار را اصلاح کرد ؟

ولخرجی فرزند

شما باید از هم اکنون جلو این رفتار را بگیرید؛ زیرا ممکن است در آینده نیز توان مدیریت پول (عقل معاش) را نیابد و در زندگی خانوادگی اش دچار مشکل شود.

برای اصلاح این رفتار به نکات ذیل توجه کنید :

1- اصلاح الگوها : به نقش الگویی خود توجه داشته باشید. فرزندان، این گونه رفتارها را به طور معمول از الگوها می گیرند؛ بنابراین اگر در دخل و خرج خود مدیریتی ندارید، آن را اصلاح کنید.

در صورتی که به جهت چشم و هم چشمی، مخارج بیهوده ای را در زندگی متحمل می‌شوید، آن را محدود کنید؛ یکی از آثار منفی آن همین است که فرزندتان نیز به ولخرجی روی می‌آورد. ممکن است بین نزدیکان، الگویی وجود دارد که خود را با او همانند می سازد. در این صورت، ارتباط خود را با او محدود کنید.

2- محدودیت مالی : از دادن پول توجیبی زیاد به فرزندتان بپرهیزید. پول توجیبی فراوان، افزون بر ولخرج کردن فرزند، مشکلات فراوان دیگری را نیز در پی خواهد داشت.

یادمان باشد که اگر انسان احساس بی نیازی کند؛ طغیان خواهد کرد :

ان الانسان لیطغی ان راه استغنی.

پول توجیبی فراوان،روز به روز برخواسته ها و تمایلات او می افزاید و از طرفی، انگیزه اش را برای کسب در آمد و تعطیلات دراز مدت مدرسه می گیرد.

فرزند ما گاهی به پول بیشتری نیاز دارد که پول توجیبی، آن نیاز را بر نمی آورد. برای پاسخ به این گونه نیازها می توانید در مقابل کاری که افزون بر وظیفه روزانه اش در منزل انجام می دهد، به او دستمزد بپردازید؛ کارهایی که برای انجام آن ها به دیگران پول می دهید.

اعطای وام و کسر کردن اقساط آن از پول توجیبی در دراز مدت نیز راه دیگری برای برآوردن نیازهای مودی فرزند است.

3- پول توجیبی روزانه : اگر پول توجیبی ماهیانه یا هفتگی که رقم قابل توجهی می شود، فرزندتان را به ولخرجی می کشاند، پول توجیبی اش را روزانه بدهید؛ البته امتیاز پول توجیبی ماهیانه یا هفتگی این است که باعث تمرین مدیریت پول (عقل معاش) در فرزند می‌شود.

4- آموزش بودجه بندی : به فرزند خود، بودجه بندی پول را بیاموزید. به او بیاموزید که قسمتی از پول خود را برای خود و قسمتی را برای دوستان و همسالان خرج کند و قسمتی را نیز پس انداز کند.

پس از مدتی می توانید حسابی بانکی برایش بگشایید و هر از چند گاهی مبلغی را به حسابش واریز کنید. داشتن پس انداز، ارزش پول را برایش محسوس تر می کند و در کاهش و لخرجی او موثر خواهد بود.

بودجه بندی پول را می توانید به شکل عملی به فرزندتان بیاموزید. وقتی حقوق خود دریافت می کنید، آن را جلو فرزندتان برای نیازهای زندگی تقسیم کنید.

5- خرید مشترک : تا مدتی بکوشید خریدهایتان را با فرزند خود به صورت مشترک انجام دهید و در صورت خرید منطقی و پرهیز از ولخرجی، تشویقش کنید.

بدنیست رسیدهای خرید شما را ببیند تا متوجه شود که چگونه برای تامین زندگی، از پولتان به بهترین شکل استفاده می کنید. 

 برگرفته از سخنان استاد دهنوی



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات