top
مگر خدا هم خانه می خواهد که می گوییم : مسجد، خانة خداست ؟

مگر خدا هم خانه می خواهد که می گوییم : مسجد، خانة خداست ؟

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: «مسجدها، خانه های خدا در زمین اند.» امام صادق علیه السلام

مگر خدا هم خانه می خواهد که می گوییم : مسجد، خانة خداست ؟

مگر خدا هم خانه می خواهد که می گوییم : مسجد، خانة خداست ؟

ما آدم ها برای زندگی بهتر، به یک خانه و سر پناه نیاز داریم. خانه، ما را از باد و باران و سرما و گرما محافظت می کند و جلوی آزار و اذیت حشرات مزاحم و حیوانات خطرناک را می‌گیرد. خانه، فایده های دیگری هم برای ما دارد. ما از خانه برای نگهداری غذا و مال و ثروت خود نیز استفاده می کنیم. خوابیدن در خانه و غذا خوردن و استراحت کردن در آن نیز برای ما خیلی اهمیت دارد.

هر کدام از حیوانات هم، خانة مخصوصی دارند. خانة هر حیوانی به یک شکلی است و نام متفاوتی دارد. به خانة ستونی شکل زنبورها، کندو می گویند. به خانة کبوترها که با ساقه‌های نازک درختان درست می شود، لانه می گویند. به خانة کرم ابریشم، پیله می گویند و به خانة گلی اسب ها و الاغ ها، طویله می گویند.

اما ببینیم آیا خدا هم به حانه نیاز دارد یا نه ؟ پاسخ این سؤال خیلی روشن است. خدا به خانه نیاز ندارد؛ زیرا نه باد و باران و نه سرما و گرما می تواند به او آسیب بزند، نه حیوانات و حشرات می توانند خدا را اذیت کنند. به غذا هم احتیاج ندارد که غذایش را در خانه بخورد و نه می خوابد که آن جا دراز بکشد و نه رخت و لباس و ماشین و صندلی دارد که آن ها را در خانه نگهدارد.

خدا آفرینندة آسمان ها و زمین است و نیاز ندارد در دنیایی که خودش آفریده است، خانه ای را برای خود بسازد. او بزرگ تر از این است که به خانه نیاز داشته باشد.

اما اگر می گویند مسجد خانة خداست، این معنای دیگری دارد. حضرت محمد (ص) فرموده‌اند : «در تورات نوشته شده که خانه های من در روی زمین، مسجدهایند.» امام صادق (ع) نیز فرموده اند : «‌مسجدها، خانه های خدا در زمین اند.»

کلمة «مسجد» یعنی جایی که انسان سجده می کند و به عبادت خدا می پردازد؛ مسجد جایی است برای نماز خواندن و دعا کردن و سخن گفتن با خدا.

اگر می گوییم مسجد خانة خداست، یعنی بهتر است که مردم در آن جا با خدا گفت و گو کنند و نماز بخوانند. مسجد جایی است که خدا آن را و کسانی که در آن جا عبادت می‌کنند، دوست دارد. اگر خدا گفته مسجد خانة اوست، به این معنی نیست که خدا شب ها در مسجد می خوابد و موقع باریدن برف و باران، به آن جا پناه می برد.

عزیزم !

«مسجد خانة خداست» یعنی این که مسجد، مورد توجه خداست و بندگانی که به مسجد بروند، از لطف و رحمت خدا برخوردار می شوند. برای همین است که ثواب نماز خواندن در مسجد بیشتر است، نشستن در آن، عبادت شمرده می شود، رفتن به سوی مسجد ثواب دارد و دعا در آن جا، زودتر قبول می شود.

مسجد خانة خداست، یعنی این که خدا، آن جا را برای عبادت ما بندگان در نظر گرفته است؛ البته هر جا به یاد خدا باشیم و هرجا خدا را عبادت کنیم و نماز بخوانیم، خواتب و پسندیده است؛ اما عبادت کردن درمسجد و نماز خواندن و گفت و گو با خدا در آن جا، بهتر و پسندیده تر است و ثواب بیشتری دارد. 

 

برداشتی از سخنان استاد  حیدری ابهری



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات