top
چرا خدا در میان آفریده هایش، بعضی موجودات بی فایده و بی ارزش را هم آفریده است ؟

چرا خدا در میان آفریده هایش، بعضی موجودات بی فایده و بی ارزش را هم آفریده است ؟

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: باز هم یک سؤال قشنگ از من پرسیده ای که سؤال خیلی از بچه ها نیز هست. برای جواب دادن به این سؤال، باز هم از یک مثال روشن کمک می گیرم.

چرا خدا در میان آفریده هایش، بعضی موجودات بی فایده و بی ارزش را هم آفریده است ؟

باز هم یک سؤال قشنگ از من پرسیده ای که سؤال خیلی از بچه ها نیز هست. برای جواب دادن به این سؤال، باز هم از یک مثال روشن کمک می گیرم.

نمی دانم آیا تا به حال به وسایل آشپزخانه توجه کرده ای یا نه ؟ در آشپزخانه، وسایل و مواد زیادی وجود دارد که شاید من و تو ندانیم این مواد و وسایل به چه دردی می خورد؛ اما مادرت خوب می داند که هر کدام از آن ها برای چه مرحله ای از پختن غذا لازم است. ما که آشنایی زیادی با آشپزی نداریم، فکر می کنیم مادرت کمی گوشت و ماکارونی را داخل قابلمه می ریزد و اجاق گاز را روشن می کند و یک ساعت بعد ناهار آماده می شود؛ اما این طور نیست. برای پختن ماکارونی، اول مادرت گوشت چرخ کرده را با پیاز سرخ می کند. بعد به آن رب و نمک و فلفل و ادویه می زند. آن وقت در قابلمه آب می ریزد تا آب جوش بیاید. آب که جوش آمد، ماکارونی را داخل آن می ریزد.ش تقریباً ده دقیقه طول می کشد تا ماکارونی کمی بپزد. بعد ان را آبکش می کند. ته قابلمه روغن می ریزد و برای درست کردن ته دیگ، در آن نان قرار می دهد. در این مرحله ماکارونی را در قابلمه می ریزد و با آن گوشت چرخ کرده ای که قبلاً سرخ شده است، مخلوط می کند. بعد دم کنی را روی قابلمه می گذارد تا غذا خوب دم بکشد و بپزد.

برای کسی که با آشپزی آشنا نیست، دم کنی و آب کش و جاقو و ادویه و فلفل و رنده و خیلی چیزهای دیگر، وسایل و موادی بی فایده به نظر می رسند؛ اما واقعاً این طور نیست. شاید ما فکر کنیم در طبیعت هم بعضی موجودات، هیچ فایده ای ندارند، ولی خداوند دانا، حکیم و هنرمند، هر کدام از این موجودات را برای کاری آفریده است.

چند سال پیش در یکی از مناطق دنیا، مردم فکر می کردند روباه ها حیواناتی بی فایده و بلکه زیان بار هستند. برای همین به جان این حیوانات بیچاره افتادند و تعداد زیادی از آن ها را کشتند. بعد از مدتی، تعداد خرگوش ها زیاد شد و آن ها تمام محصولات کشاورزی را نابود کردند. علت زیاد شدن خرگوش ها، کم شدن روباه هایی بود که خرگوش، شکار می کردند. وقتی مردم دیدند که کشتن روباه ها چقدر به آن ها ضرر زده است، از نابود کردن این حیوان دست کشیدند.

دانش بشر هنوز به مرحلة نهایی خود نرسیده؛ اما با همین مقدار پیشرفت هم معلوم شده است که حیوانات و حشراتی که به نظر ما بی فایده اند، خیلی هم برای جهان ما سودمند هستند.

مثلاً بعضی از حشراتی که ما فکر می کنیم بیخود آفریده شده اند، غذای خوبی برای پرندگان و حتی ماهی ها هستند. اگر این حشرات نبودند، بسیاری از پرندگان و ماهی هایی که ما آن‌ها را مفید می دانیم، گرسنه می ماندند و شاید می مردند.

برخی دیگر از حشرات، برای مداوای بیماری ها مفید هستند؛ حتی مارهای سمی نیز که بعضی از ما آن ها را بی فایده و زیان آور می دانیم، موجودات مفیدی هستند؛ زیرا هم از زهرشان و هم از پوست و روغن شان، داروهای بسیار سودمندی ساخته می شود.

فایدة دیگر حشرات، کمک به زیاد شدن میوه هاست. پشه و مگس و دیگر حشرات، با پاهای خود، گردة گل ها را جابجا می کنند و باعث فراوانی میوه ها می شوند.

دربارة فایدة هر کدام از حیوانات و حشرات، حرف های زیادی می توان زد. فکر می کنم همین مقدار که برایت گفتم کافی است تا بدانی در چه جهان شگفت انگیز و پر رمز و راز و با حساب و کتابی زندگی می کنیم. 

برداشتی از سخنان استاد  حیدری ابهری



مرتبه
مرتبه
مادرجون
1394/01/17 - 07:22
وقتی از ما درمورد سوسک میپرسن به نظرتون همین جواب ها خوبه؟!!!!!
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات