top
تاثیر پیام های بازرگانی بر کودکان

تاثیر پیام های بازرگانی بر کودکان

تاثیر پیام های بازرگانی بر کودکان

پیامبر اکرم‌(ص) می فرمایند‌:  من کودکان را به‌ خاطر پنج چیز دوست دارم‌ اول اینکه اهل گریه‌اند‌، دوم اینکه در خاک مى‌غلتند‌، سوم اینکه با هم دعوا مى‌کنند؛ امّا کینه‌اى به هم ندارند، چهارم اینکه براى فردا چیزى نمى‌اندوزند و پنجم اینکه مى‌سازند و سپس خراب مى‌کنند.(1)

امروزه تبلیغات تلویزیونی کودکان را درگیر دغده ی آینده و تنوع مصرف و مادیات میکند، تبلیغات مواد غذایی کودکان به پنج مورد تقسیم می شوند:

۱) غلات صبحانه ۲) شیرینی جات ۳) تنقلات ۴) نوشابه ۵) فست فود

طی مطالعات انجام شده روزهایی که کودکان آگهی های تبلیغاتی خوراکی میبینند در مقایسه با روزهایی که تبلیغات دیگری مثل اسباب بازی می­بینند،اشتهای کاذبشان افزایش میابد.

به دلیل تکرار زیاد تبلیغات و خوشحالی شخصیت ها بعد از گرفتن محصول، کودکان خوشحالی خود را در گروی داشتن آن محصول میپندارند.
این خوشحالی با تجمل گرایی همراه خواهد بود و فرهنگ قناعت را در کودک کمرنگ میکند.

علاوه بر این، مشکلی مضاعف در تبلیغات شبکه های ماهواره ای وجود دارد که به کودک احساس نیاز به وسایلی را میدهد که در ایران وجود ندارد در نتیجه احساس نارضایتی و افسردگی را در کودک تشدید می کند . همچنین به دلیل در  دسترس نبودن این کالاپف کودک به کشورهای غربی متمایل خواهد شد.

به طور مثال در ایام کریسمس با نشان دادن لوازم پر زرق و برق برای کودکان در تبلیغات، سبک زندگی غربی در نگاه کودک جذاب به نظر میرسد.

والدین عزیز! پیام های بازگانی با وجود داشتن مدت زمان کوتاه، آثار زیان بار طولانی مدتی دارند.

 



(1)حکمت نامه کودک ص 255

نویسنده: سجاد اسم حسینی

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات