top
آیا خدا هم مو و ابرو دارد ؟

آیا خدا هم مو و ابرو دارد ؟

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: چه دل پاک و با صفایی داری و چقدر باهوشی که چنین پرسش هایی به ذهنت می رسد. آفرین بر تو که سوال هایت را از دیگران می پرسی و برای یادگیری بیشتر، تلاش می کنی.

آیا خدا هم مو و ابرو دارد ؟

فرزند خوبم !

چه دل پاک و با صفایی داری و چقدر باهوشی که چنین پرسش هایی به ذهنت می رسد. آفرین بر تو که سوال هایت را از دیگران می پرسی و برای یادگیری بیشتر، تلاش می کنی. یادت باشد که پرسیدن عیب نیست. امیرمؤمنان علی (ع) فرموده اند : «بپرس تا بدانی.»

چه اشکالی دارد چیزهایی را که نمی دانیم از دیگران بپرسیم. پرسیدن، عیب نیست و حتی پرسیدن از خدا و کارهای او نیز ایرادی ندارد.

حالا بیا با هم، جواب سؤالت را پیدا کنیم :

به من بگو ببینم آیا انگشتری که در دست مادرت قرار دارد، مو و ابرو دارد ؟

آیا ستاره های آسمان مو وابرو دارند ؟

آیا ماه، مو و ابرو دارد ؟

آیا مدادی که تو با آن می نویسی، مو و ابرو دارد ؟

آیا پاک کن تو، مو و ابرو دارد ؟

آیا سیبی که الان در دست توست، مو و ابرو دارد ؟

پاسخ تو به همة این سؤال ها این است که نه، هیچ کدام از این چیزها، مو و ابرو ندارند.

شاید گاهی خودمان در نقاشی هایمان برای بعضی چیزها مو و ابرو هم بکشیم، ولی این طور نیست که همه چیز در دنیا، مو و ابرو داشته باشد. ما گاهی در نقاشی، برای خورشید، لب و چشم و بینی و مو و ابرو می کشیم یا یک گلدان را طوری می کشیم که دو دستة آن، شبیه دو دست بشوند و گلی که در آن سبز شده است، مثل مو برای گلدان باشد؛ ولی این کار، فقط در نقاشی هاست.

چون ما چشممان بیشتر به آدم ها می افتد و قیافة آدم ها را بیشتر می بینیم، فکر می کنیم هر چیزی شبیه قیافة آدم است؛ حتی گاهی که یک ماشین را می بینیم، چراغ ها را به شکل چشم و فلز بالای چراغ ها را شکل ابرو و آهن و پلاستیک جلوی ماشین را به شکل لب ماشین می بینیم.

طبیعی است که بعضی از ما خدا را هم شبیه خودمان بدانیم و فکر کنیم او هم مو و ابرویی دارد. گاهی اوقات نیز تصور می کنیم خدا مو دارد و موهایش هم الان ده ها کیلومتر بلند شده است. شاید بعضی ها هم خیال کنند که او مو دارد و موهایش تا حالا سفید شده است. در حالی که هیچ کدام از این فکرها درست نیست. حدا اصلاً مو و ابرو ندارد تا بلند و کوتاه و سفید و سیاه باشد.

در قرآن می خوانیم که : «خدا، مثل و مانندی ندارد.» پس نمی توانیم خیال کنیم که او شبیه یک انسان است و مو و ابرویی دارد.

اصلاً خدا به مو و ابرو نیاز ندارد. کار مو، زیبا کردن انسان و نگهداری از پوست سر است. کار ابرو هم، زیبا کردن صورت و جلوگیری از سرازیر شدن عرق پیشانی به طرف چشم است. چنین نیازهایی در خدا وجود ندارد تا به وسیلة مو و ابرو، این نیازها را بر طرف کند.

خدا بزرگ تر از آن است که ما در خیال خودمان، شکلی برای او بکشیم و مو و ابرو و لب و لپ برایش بگذاریم. خدا، جسم نیست تا برای او صورت و قد و وزن و حجمی در نظر بگیریم. 

برداشتی از سخنان استاد  حیدری ابهری



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات