top
دوران قبل از انعقاد نطفه در تربیت اسلامی

دوران قبل از انعقاد نطفه در تربیت اسلامی

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک :شرع مقدس و علوم روز دنیا به این نکته اشاره می کنند که سیستم فکری و حالات روانی پدر و مادر در حین انعقاد نطفه بر روحیات فرزند مؤثر خواهد بود.که این حالات فکری و روانی به دوران قبل از انعقاد نطفه بستگی دارد.

دوران قبل از انعقاد نطفه در تربیت اسلامی

 تربیت انسان مقصد اصلی انبیای عظام ائمه هدی وهمه ی علمای راستین اسلام را تشکیل میدهد.قرآن به عنوان کتاب هدایت برای انسان سازی نازل گردیده وسایر کتاب های آسمانی نیز همین مقصد را در نظردارند.اگر به گذشته ی حیات بشر بنگریم مقصد رصدکردن رویدادهای تاریخ آنهایی هستند که با هدف تربیت وهدایت انسانها به وقوع پیوسته اند.

حتی در برخی برهه ها برای رفع موانع کمال انسان،انسان های صالح وسالکی خود را فدا نموده اندکه،عاشورای امام حسین(ع) بارزترین آنهاست.بنابراین تربیت انسان ها ارزشمندترین ومقدسترین منظوری است که در عالم هستی از سوی خدای متعال مقدر ومعین گشته است.آنانی که در این راه صادقانه وعالمانه قدم برمی دارند جزء بندگان عزیز و رستگار خدای متعال محسوب می شوند وبدون شک آنانی که برای گمراهی افراد تلاش می کنند به عذاب الهی گرفتار می شوند،بنابراین سعادت حقیقی را باید در تربیت و تحول انسان ها در جهت الهی شدن جستجوکرد .

تربیت الهی انسان ها صرفا در مکتب ومدرسه ودانشگاه وبا تحلیل عقلی وعلمی به دست نمی آید.اینها لازمند اما کافی نیستند.وقتی انسان دانشی در خصوص هدایت و تربیت به دست می آورد.زمانی برای او مفید وارزشمند است که ظرف وجودی او پاک و سالم  است،همانگونه که اگر مایعی را در ظرف نا پاک بریزیم  مایع ناپاک ومسموم می شود.

علم ودانش درتربیت نیز اگر در وجود غیر مطهر صورت گیرد وجودی نامطلوب وماهیتی منفی ومنحرف پیدا میکند وموجب انحراف متربی می شودبرای پاک بودن و ظرفیت یافتن وجود باید با دو راهبرد اصلی تربیت عمل کرد.یکی از آنها به قبل از تولد کودک مربوط می شود.آنانی که مسئولیت تربیت را عهده دار هستند باید بدانند که کودک با جنس مرغوب بدست آورند تا انسانهای مرغوب پرورش دهند.

اگر آنچه کودک با خود به دنیا می آورد مجموعه ای از قابلیت های تکوینی مناسب و الهی نباشد کار مربی فوق العاده مشکل می شود.محال نمی گوییم چون عوامل متعدد مادی و معنوی در تربیت انسان ها دخالت دارند که همه ی آنها در اختیار مربی نمی باشد.

بدون شک قابلیت های تکوینی کودک هم می تواند زمینه ی رشد همه جانبه را برای او فراهم سازد و هم می تواند مانع به ثمر رسیدن برنا مه های تربیتی باشد . 

برای داشتن فرزندی صالح ،سالم،باتقوا و زیبا نکاتی لازم است که باید رعایت شودکه هرچه بیشتر و با اعتقادکاملتر و استعانت از درگاه خداوند اجرا شود ،مثمر ثمر خواهد بود.

دوران قبل از بارداری(دوران قبل از انعقاد نطفه):

قبل از انقعاد نطفه، پدر و مادر باید حد اقل ۷ روز و بسیار خوب است  که تا ۴۰ روز قبل آن برنامه خاصی را اجرا نمایند. برنامه غذایی، برنامه روحی و مذهبی و افزایش دانش در زمینه آداب قبل و حین و بعد انعقاد نطفه و تربیت فرزند، از این موارد محسوب می شوند.

  • چهل روز قبل از انعقاد نطفه نزدیکی نشود و بستر پدر و مادر جدا باشد.بعداز هنگام غسل این دعا خوانده شود: (یا الله یامحمد یاعلی یا فاطمه یا حسن یاحسین یاصاحب الزمان ادرکنی یاابا صالح ادرکنی یاابا القاسم ادرکنی ادرکنی ادرکنی ادرکنی ولا تهلکنی خانی عاجز ضعیف رب هب لی ذریه طیبه انک سمیع الدعاء).
  • چهل روز قبل از انعقاد نطفه پدر روزی یک بار سوره یوسف بخواند و همچنین پدر و مادر سیب زیاد بخرند.
  • خود داری از رفت و آمد به منزل کسانی که مالشان مشکوک به حرام است(خمس و زکات نمی دهند). رفت و آمد با افراد با تقوا - رفتن به مساجد و اماکن متبرکه.
  • چهل روز قبل از انعقاد نطفه پدر و مادر روزی هفتاد بار این دعا را بخوانند: (رب لا تذرنی نردا و انت خیرالوارثین و اجعل لی من لدنک ولبا یرثنی فی حیاتی و یستغفر لی بعد موتی و اجعله خلقا سویا و لا تجعل لشیطان عنه نصیبا.اللهم انی استغفرک و اتوب الیک انک انت الغفور الرحیم.).
  • هفت روز مانده به انعقاد نطفه پدر روزی هفت الی دوازده عدد رطب بخورد (مخصوصا رطب مدینه) که سبب می شود فرزند پسر شود و محبت زیادی به اهل بیت داشته باشد.
  • پدر و مادر چهل روز قبل از انعقاد نطفه روزه بگیرند ، چهل شب تجهد کنند.چهل روز قبل از  انعقاد نطفه بعد از  نماز صبح سوره (یس) ، بعد از نماز ظهر سوره (نباء) ، بعد از نماز عصر سوره (نوح) ، بعد از نماز مغرب سوره(واقعه) ، بعد از نماز عشاء سوره (ملک) بخوانند.
  •  

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات