top
اداب حین انعقاد نطفه در احادیث و روایات

اداب حین انعقاد نطفه در احادیث و روایات

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک :در زندگانی رسول اکرم (ع) دیده میشود که برای انعقاد نطفه حضرت زهرا (س) به امر خداوند چهل روز از حضرت خدیجه فاصله گرفت و پس از چهل روز عبادت و روزه داری ، با غذایی که از بهشت آورده شد افطار کرد ، آنگاه نطفه حضرت زهرا (س) منعقد شد .

اداب حین انعقاد نطفه در احادیث و روایات

لازم است پدر و مادر به واجبات ومستحبات و محرمات ومکروهات زناشویی در هنگام انعقاد نطفه توجه داشته باشند: از نظر روایات ما بایستی در آن وقت توجه به خداوند داشته باشیم برای همین دستور داده شده نماز خوانده شود و بعد از نماز دعا کنیم برای همین «مستحب است قبل از نزدیکی کردن دو رکعت نماز بخواند و پس از آن دعا کند به این صورت که پس از ستایش خداوند متعال و صلوات بر پیامبر و خاندان او بگوید«خدایا الفت و دوستی و محبت و رضایت این زن را روزی من کن و مرا به واسطه او خشنود گردان،و میان ما به بهترین شکل و مأنوس ترین الفتی جمع گردان، زیرا تو حلال را دوست می داری و حرام را ناپسند می شماری» ویادعایی دیگری بخواند و زن نیز همین کار راانجام دهد، بنابراین پس از کسب طهارت دو رکعت نماز بخواند و به مضمون دعاهایی که مرد خوانده است او نیز دعا کند. و مستحب است مرد دست خود را بر ناصبه [قسمت جلوی سر که میان دو سفیدی قرار گرفته که در دو طرف پیشانی است] زن بگذارد و هنگامی که زن بر مرد وارد می شود این دعا را بخواند خدایا طبق دستور قرآن تو با این زن ازدواج کردم و در امانت تو او را گرفتم و با کلمات تو او را بر خود حلال ساختم. پس اگر برای من در رحم او فرزندی مقدر کردی او را مسلمانی سالم و صالح قرار بده و شیطان را در نطفه او با من شریک مگردان.» که پروردگار عالم نسل ما را مبارک کند؛و دستور داده شده «در آن وقت متذکر خدا باشیم هم از نظر دل و هم از نظر زبان وحتماً باید «بسم الله الرحمن الرحیم»گفته شود و حتی در روایات می خوانیم اگر«بسم الله الرحمن الرحیم»گفته نشود شیطان شریک می شود واگر توجه به خدا نداشته باشد بلکه مرد با فکر زن نا محرم با زنش همبستر شود و زن با فکر مرد نامحرم با شوهر همبستر شود این فکر شیطانی روی بچه اثر می گذارد.

نکات مورد دقت به هنگام انعقاد نطفه:

  •  پیش از جماع وضو داشته باشند.
  •  پس از ورود آن ها به اتاق مخصوص، ابتدا خدای را برای این که آن ها را به یکدیگر حلال کرد و اجازه آمیزش جنسی داده شکر کنند.
  • هر کدام دو رکعت نماز بخوانند. برای خوشبختی یکدیگر و دوام و ازدیاد عشق و محبت نسبت به هم و نیز برای دارا شدن فرزند صالح دعا کنند، بهتر است این دعا را بخوانند :

الف) «أعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم. اللّهمّ جنّبنی الشیطان و جنّب الشیطان ما رزقتنی».
ب) «اللّهمّ ارزقنی إلفها و ودّها و رضاها، و ارْضنی بها، و اجْمع بیننا بأحسنِ اجتماعٍ، و اُنسٍ و ائتلافٍ، فانّک تُحِبُّ الحلال و تکره الحرام». 
ج) مرد دستش را روی پیشانی همسرش بگذارد و بگوید: «اللّهمّ على کتابک تزوّجتها، و فی أمانتِک أخذتها، و بکلماتک إسْتحللتُ فَرْجها، فإنْ قضیتَ فی رحمها شیئاً فاجعله مسلماً سویّاً، و لا تجعلهُ شِرک الشیطان». 
د) «بسم الله الرحمن الرحیم. الّذی لا إله إلاّ هو. بدیعُ السموات والأرض، اللهمّ إن قضیتَ منّی فی هذه اللیلة خلیفةً فلا تجعل للشیطان فیه شِرکاً و لا نصیباً، ولا حظاً و اجْعله مؤمناً مخلصاً، مصفّاً من الشیطان و رجزه جلّ ثناؤک». 

  •  قبل از شروع بسم الله بگویند.
  •  مرد در هنگام جماع عجله نکند ، بلکه با زن بازی کند . با مقدماتی او را کاملاً برای این کار آماده نماید تا نیازهای هر دو با هم برطرف شود و هر دو با هم لذت ببرند. این کار در آرامش روحی همسر و در نتیجه در نطفه مؤثر است.
  •  روحیات و خلق و خوی زن و مرد پیش از آمیزش و هنگام آن و روحیات مادر پس از انعقاد نطفه در سلامت فرزند تأثیر فراوانی دارد.
  •  نزدیکی در جای آرام و خلوت و در شب انجام گیرد.
  • پس از نزدیکی فورا غسل کنند و با حالت جنابت نخوابند.
  •  جماع در شب‏های دوشنبه، سه شنبه، پنج شنبه یا جمعه باشد. از نزدیکی کردن در شب های چهارشنبه و شب اول(غیر ازشب اول ماه رمضان که مستحب است)، وسط و آخر ماه قمری و نیز شب های ماه گرفتگی و طوفان های شدید پرهیز کنند.
  •  بدون رو انداز نزدیکی نکنند.
  •  طوری بخوابند که کف پا یا سر آن ها به طرف قبله نباشد.
  •  هنگام همبستر شدن به عورت یکدیگر نگاه نکنند و با یکدیگر صحبت نکنند.
  •  با شکم پر و مثانه پر نزدیکی نکنند.

​احادیث و روایات

امام علی (ع): وقتی به قصد فرزند ،خرامان به سوی همسر خویش می شتابی به عورت او نگاه مکن ! مبادا فرزندی نابینا تو را پدید آید . «توضیح : نگاه کردن مرد به آلت زن زمانی درست نیست که قصد وی از آمیزش بچه دار شدن است چون افکار پدر و مادر هنگام آمیزش بسیار مهم است و در سلامت و دیگر ویژگیهای فرزند تاثیر دارد . »

امام محمد باقر (ع): چون به قصد بارور کردن رحم همسرت ، نزد او آرمیدی، با نیتی پاک و زبانی گویا با خدای مهربان چنین بگو« خدایا مرا فرزندی عنایت فرما و او را پاکیزه و سالم قرار ده که در خلقتاو زیاد و کم نباشد و او را عاقبت به خیر گردان».

پیامبر اکرم(ص): در حال جنابت ،به قصد بچه دار شدن ،با همسرت هم آغوش مگرد ،بهتر است غسل کنی ،اندکی آرام گیری ،پاک و طاهر شوی و سپس همبستر شوی . اگر چنین نکردی و فرزندی مجنون و کم عقل نصیبت شد کس دیگری جز خود را نکوهش مکن .

امام علی (ع): شیطان خودش خواسته که در فرزندان آدم شریک شود و این مایه ی بسی نگرانی است ،نگران مباشید !هنگام آمیزش با ذکر«بسم الله الرحمن الرحیم» خدا را یاد کند و از شر شیطان به خالق نیکی ها پناه ببرید اگر چنین نکنید ممکن است فرزندتان محبت اهل بیت (ع) را در دل نداشته باشد .

امام حسن (ع): مکانی خلوت در زمانی بی سرو صدا ،با دلی آرام شرایط مناسبی برای هم بستری است .اگر آمیزش و انعقاد نطفه با دلی آرام و خالی از اضطراب صورت پذیرد ،خون به صورت طبیعی در رگ ها جریان می یابد،انتقال ژن ها طبیعی تر انجام میگیرد و در نتیجه فرزند ،به پدر و مادرش بیش تر شبیه خواهد شد .

پیامبر اکرم (ص): اگر فرزند کم عقل ودیوانه و جذامی نمی خواهید در اول ،وسط و آخر ماه (قمری ) با همسر خود در نیامیزید چه بسا ممکن است آن چه نمی خواهید صورت پذیرد .

پیامبر اکرم (ص): در شب عید فطر ،عید قربان و نیمه شعبان نیز آمیزش به قصد فرزند دار شدن دوری گزینید چرا که ممکن است فرزند شما شرور ،معلول ،بد یمن و زشت رو گردد . 

امام رضا(ع): هم آغوشی را برای آخر شب بگذارید زیرا برای بدن مناسب ، برای فرزند دار شدن امید وارتر و فرزند عاقل تر خواهد شد.

و روایات دیگر در این باب.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات