top
کتاب تربیت مذهبی کودک

کتاب تربیت مذهبی کودک

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک: درباره تربیت، به ویژه تربیت کودک و جوان و نوجوان کتابهای متنوعی نوشته شده است. علما و دانشمندان زحمات فراوانی متحمل شدهاند، تحقیق و تفحص در حد تخصص و در حیطه و حوزه کاری مربیان بیشمار انجام گرفته است. تا انسان هست، نظریه و تئوری مباحث تربیتی نیز پیوسته خواهد بود.

  کتاب تربیت مذهبی کودک

  کتاب تربیت مذهبی کودک

      

موضوع: روان شناسی - خانواده - کودکان

نویسنده: سید مجتبی موسوی زنجانرودی

ناشر: میثم تمار

نوبت چاپ: هشتم

تعداد صفحات: 80 صفحه

تیراژ: 3000 نسخه

قطع: جیبی

قیمت: 15000 ریال

تخفیف: 10 %

قابل پرداخت: 13500 ریال

 

معرفی کتاب:

درباره تربیت، به ویژه تربیت کودک و جوان و نوجوان کتابهای متنوعی نوشته شده است. علما و دانشمندان زحمات فراوانی متحمل شدهاند، تحقیق و تفحص در حد تخصص و در حیطه و حوزه کاری مربیان بیشمار انجام گرفته است. تا انسان هست، نظریه و تئوری مباحث تربیتی نیز پیوسته خواهد بود.

جزء جداناپذیر حیات علمی انسان است که به این امر توجه کند.

آینده ی بشریت به تربیت نسلهای جدید وابسته است، هر ملتی کوشش دارد که قوام و پایداری جوامع خویش را با پرورش نسل خود استحکام بخشیده و آینده را به آنها بسپارند به نحوی که نه تنها زحمات گذشتگان نابود و نادیده گرفته نشود، بلکه به محصول زحمات آنها رونق و تکامل بیشتر ببخشند.

عصر حاضر با کمال تأسف با اهمال کاری ها و بی توجهی ها به تربیت زیربنایی و آغازین کودک مواجه است. قسمتی از دنیا تلاش دارد با تربیت مسموم خود نسل جدید را نابود کند و تربیت آنها را از شعاع وحی دور کرده و به قالب خُرد سودپرست مادی تهی کند. ابزاری از آنها بسازد که تنها در رشد و تکامل مادی به کار گرفته شود.

این کار خیانت بارترین و خوفناک ترین خدمتی است که به نسل معاصر انجام میگیرد و اثبات این مدعا در این چند سطر نمیگنجد. ولی اطلاعات موجود در جریده ها و کتابها این را ثابت میکند که ورای نیازهای مادی، نسل جدید خواسته های دیگری نیز دارد و آن تقویت بنیه معنوی و روحی است، و این حقّ مسلم و خواست فطری و ذاتی آنهاست ولی دنیای جدید تلاش میکند تا آنان را از رسیدن به این حق باز دارد.

این مقدار که از عمر دنیا سپری شده، تا آنجا که اطلاعات، یعنی تاریخ، مکتوبات و ... نشان میدهد، بشر با اتکای به اندیشه و توانایی صرف خود نتوانسته است در ساختن و پرورش اولیه نسل نوین و شکوفایی فرهنگ بشری و انسانی موفق باشد.

آنگاه انسانها موفق بوده اند که دستی از غیب بیرون آمده و به یاری بشر شتافته است. از کتاب آسمانی قرآن که بگذریم ـ که سالهاست از تحریف و خیانت سالم و مصون مانده است ـ به همین انجیل و تورات تحریف شده توجه کنیم، طرفداران و معتقدان به آنها ـ انجیل و تورات ـ با همان وضع تحریف شده آیاتش، با مراجعه به آنها یک آرامش درونی در خود احساس میکنند، غرب پیشرفته نتوانسته با آن همه تبلیغات و جنجال و هیاهو این احساس را از آنها کاملاً دور کند.

باید تأسف خورد و از اینکه پیروان اسلام بخواهند همان کارها و فعالیتهای اروپاییها را تجربه کنند، در آن ینگه دنیا دختر رئیس بزرگ ملتی در پی مطالعات و تحقیقات اسلامی میباشد؛ و در این طرف دنیا فرزندان اسلام میخواهند به گهوارهی آلوده تمدن غرب بغلتند.

بی شک باید اذعان داشت، اسلام در تمام ابعاد خود در میان سایر مکاتب، کاملترین و سالمترین و بافرهنگترین و غنی ترین مکتب است و برای نسل خود و پیروان خود و فرزندان نوین خویش اندیشه کرده است و متضمن است که اگر پیروانش از همان آغاز طفولیت و پیش از آن با راهنماییهای مکتب پیش بروند، بهترین و سالمترین نسل و انسانها را تحویل جامعه خواهند داد. بزرگترین همت اسلام در عین بهره گیری از مواهب طبیعت و دنیا تکامل بخشیدن به بعد روحی و معنوی اوست.

لازم به یادآوری است نوشتار حاضر در مقوله تربیت فقط تا هفت سالگی کودک را در بر میگیرد و سعی شده از منابع اصلی یعنی آیات و روایات، که از زبان مستقیم وحی و پیشوایان معصوم علیهم السلام است، مطالب بیان شود و کمتر به تفسیر و تبیین شخصی پرداخته شود.

نوشتاری که پیش روست ابتدا به صورت سلسله مقالاتی در «مجله راه زندگی» ارائه و به چاپ رسید، سپس به پیشنهاد مدیر محترم انتشارات میثم تمار قرار شد این مجموعه به همان شیوه به صورت کتاب تدوین گردد تا مورد استفاده علاقهمندان قرار گیرد. شایسته است از کلیه دوستانی که زمینه چاپ و نشر این کتاب را فراهم نمودند و زحماتی را متحمل شدهاند، تقدیر و تشکر نمایم.

 

فهرست:

مقدمه

فصل اول

پیش از تولد

دوران انعقاد نطفه

ریشه در ریشه

انتخاب زن

فصل دوم

دستورهای مقدماتی انعقاد نسل

تغذیه از طریق پاک و حلال

یک مدرک قابل توجه

فصل سوم

پس از تولد

فصل چهارم

نام گذاری

فصل پنجم

بازی با کودک

محبت و ابزار دوستی

فصل ششم

تربیت خوب

فصل هفتم

حُسن معاشرت

فصل هشتم

تأثیر رفتار والدین

فصل نهم

آموزش حیا و عفت

فصل دهم

تأدیب و تشویق

فصل یازدهم

خودداری از اعمال خشونت

فصل دوازدهم

ادب آموزی

فصل سیزدهم

آموختن سخنان حکیمانه

پند و اندرز

پرهیز از ملامت

فصل چهاردهم

علم آموزی

درس خداپرستی

نتیجه گیری

کتابنامه



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات