top
تأثیر مسائل اقتصادی در کم فرزند آوری

تأثیر مسائل اقتصادی در کم فرزند آوری

تأثیر مسائل اقتصادی در کم فرزند آوری


استاد تراشیون 4 عامل را به عنوان دلایل کم فرزندآوری معرفی می کنند عبارتند از:
1-مسائل اقتصادی
2-اشتغال مادران
3-اختلافات زناشویی
4-ترس از ناتوانی در تربیت فرزندان

1- مسائل اقتصادی:
مشکلات اقتصادی یکی از دلایل مهم رو آوردن خانواده ها به سمت تک فرزندی و کم فرزندی است، البته در خانواده هایی که در سطح در آمد بالا قرار دارند  نیز تک فرزندی بسیار دیده می شود.مسئولین باید با یکدیگر همفکری داشته باشند تا بتوانند این مسائل و مشکلات را برای خانواده ها هموار کنند ولی این نکته را باید در نظر داشته باشیم که  روزی دست خداست و ما وسیله هایی برای کسب روزی هستیم، درروایتی، پیامبر (ص)خطاب به اباذر فرمودند:

یَا أَبَاذَرٍّ لَوْ أَنَّ ابْنَ آدَمَ فَرَّ مِنْ رِزْقِهِ کَمَا یَفِرُّ مِنَ الْمَوْتِ لَأَدْرَکَهُ رِزْقُهُ کَمَا یُدْرِکُهُ الْمَوْتُ
ای اباذر اگر فرزند آدم اگر از روزی خودش فرار کند گویی از مرگش فرار کرده است و همانطور که مرگ انسان را در می یابد، روزی هم می گردد و او را در می یابد.

در روایت دیگری شخصی نزد یکی از معصومین رفت و عرضه داشت من فرزند می خواهم ولی همسرم می گوید بدلیل مسائل اقتصادی فرزند آوردن را عقب بیاندازیم، حضرت با این تعبیر فرمودند روزی فرزندان را خدا می رساند، به همسرت بگو نگران این موضوع نباشد. اهل بیت این چنین به روشنی و با صراحت مهم نبودن مسائل اقتصادی را مطرح می کنند. حتی در زمان پیامبر هم جوان هایی خدمت پیامبر واهل بیت علیهم السلام می رسیدند و اظهار فقر می کردند و پیامبر و اهل بیت آنها را به ازدواج یا فرزند آوری دعوت می کردند و گرچه آنها با شک به این موضوع عمل می کردند ولی در آینده دیدند که اگر وضعیتشان بهتر نشد بدتر هم نشده و زندگی خوبی را دارند.

البته این به معنی این نیست که با آوردن فرزند مشکلات اقتصادی به کلی رفع می شود. فرزندان میوه های دل ماهستند و والدین در کنار آن ها آرامش پیدا می کنند لذا باید سختی هایی را برای رسیدن به این آرامش پشت سر گذاشت که یکی از این سختی ها همین مسائل اقتصادی است. نسل های گذشته نیز از نظر اقتصادای مشکلاتی داشتند اما از الگوی تک فرزندی پیروی نمی کردند.
 

قسمت دوم:

همانطور که گفته شد روزی انسان ها دست خداست و کم و زیاد کردنش نیز دست خداست،معصومین (علیهم السلام) می فرمودند  خداوند  مقدار روزی را در برخی موارد زیاد می کند که فرزند آوری یکی از همین موارد است. شخصی سومین دخترش که به دنیا آمد با نگرانی نزد پیامبر آمد، حضرت به او گفت نگران چه هستی، روزی اش را که خدا می دهدو برای خود توهم خاصیت دارد چون سه دختر داری خدا بهشت رو بر تو واجب کرده است.در خصوص فرزند آوری، هیچ گونه مذمت و سرزنشی وجود ندارد بلکه همگی،عمل به  این موضوع را تشویق کرده اند.
در زمان گذشته که جمعیت کره زمین 3.5 میلیارد بود، دانشمندان و محققین موجی تحت این عنوان که جمعیت زیاد نشود، اگر یک میلیارد به جمعیت اضافه شود فقر و بدبختی همه دنیارو فرا می گیرد و کمبود منابع بوجود می آید، به راه انداختند.به مرور و با افزایش جمعیت تا 800 میلیون نفر، تغییری در وضعیت امرار و معاش خانواده ها بوجود نیامد بلکه حتی این افزایش جمعیت منجر به افزایش ذخایر و منابع شد.در حال حاضر با رسیدن جمعیت جهان به 7 میلیارد نفر؛ در حالی که پیش بینی می شد فاجعه ای عظیم رخ خواهد داد، هیچ اتفاقی نیفتاده است.


این موضوع در خانواده ها هم وجود دارد که والدین می گویند با آمدن فرزند دوم چه اتفاقی می افتد.از لحاظ مالی و تربیتی نگرانی وجود دارد اما باید توجه داشته باشیم که انسان هوشمند است  و در شرایط مختلف سازگار می شود و قدرت حل مشکلات را دارد.
بلوغ اقتصادی، یکی از انواع بلوغ هاست و زمانی اتفاق می افتد که انسان، بیشتر  در جریان مسائل مالی،قرار می گیرد، مانند ازدواج کردن، فرزند آوری و... با افزایش تعداد فرزندان، بلوغ اقتصادی نیز رشد بیشتری خواهد داشت.


آیا زمانی که به بیماری مبتلا می شویم و پزشک هزینه زیادی برای درمان آن درخواست می کند؛از درمان منصرف می شویم یا به امید خدا هزینه را می پردازیم؟
تک فرزندی نیز برای فرزند بیماری می آورد و او را دچار آسیب های احساسی، عاطفی و رفتاری می کند (21 آسیب برای تک فرزندی و کم فرزندی در ادامه مطرح خواهد شد).

فرزند کمتر،زندگی بهتر!
آیا با کم شدن فرزندان،مشکلات کم شد؟ نوع مشکلات تغییر کرد؟عده ای می گویند بدلیل عدم توانایی در برآوردن درخواستهای فرزندان، تک فررزندی را ترجیح می دهیم.آیا این درخواست ها فقط برای چند فرزندی است؟ آیا فرزند تک این خواسته ای ندارند؟ اتفاقا زمانی که فرزندی تک باشد،توقعش بالا رفته و همه چیز را برای خودش می خواهد یک تبلت، یک دوچرخه و...در حالیکه در خانواده های چند فرزند در قدیم یک دوچرخه خریداری می شد و فرزندان بعدی هم ازهمان استفاده می کردند.

خوب است به این نکته توجه کنیم که گاهی در زندگی همه چیز داریم(خانه بزرگ،زندگی مرفه) و از لحاظ مالی تأمین هستیم اما دورمان خلوت است و از لحاظ عاطفی، فرزندان را که همان ریحانه های زندگی هستند کم داریم.فردی می گفت زمانی که سرمایه ای نداشتیم و می خواستیم فرزندآوری را مدیریت کنیم، از آن جلوگیری کردیم و اکنون که سنمان بالا رفته زندگی خوب و مرفهی داریم اما زمان فرزندآوری گذشته.ای کاش عاقبت اندیشی می کردیم.
 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات