top
اختلافات زناشویی و فرزندآوری

اختلافات زناشویی و فرزندآوری

اختلافات زناشویی و فرزندآوری

همانطور که در قسمتهای قبلی ملاحظه کردید، دو عامل مسائل اقتصادی  و اشتغال زنان را در فرزند آوری بررسی کردیم. در این بخش به تأثیر اختلافات زناشویی را در این امر از زبان استاد تراشیون می پردازیم.
عامل سوم- اختلافات زناشویی

گاهی اوقات برخی همسران بدلیل وجود اختلافات در زندگی شان و احتمال جدایی و طلاق، از فرزند آوری ممانعت می کنند تا تکلیفشان مشخص شود.
نقشه مسیر زندگی در بیرون از خانه کشیده نمی شود؛ تدبیر خود زن و مرد می تواند پایه های زندگی را مستحکم کند و سرنوشت زندگی شان دست خودشان است.

در این دوره زمانی زندگی ها پیچیدگی های زیادی دارد، اگر زوجین نحوه و چگونگی صحبت کردن، صبر، گذشت و مهارت های زندگی مشترک را بیاموزند رضایتمندی شان از زندگی بالا می رود.
باید برای زندگی تدبیر و برنامه ریزی داشته باشیم و مهارتهای سبک زندگی اسلامی را بیاموزیم و اجرا کنیم زیرا والدین، الگوهای فرزندانشان هستند.اگر پدر و مادر، در طول زندگی مشترک،مدام در حال دعوا و کشمکش  باشند، فرزندانشان نیز این رفتار را از آنها آموخته و در آینده دچار مشکل می شوند.

چرا سبک زندگی اسلامی؟
غرب هم به مهارت های زندگی پرداخته است ولی به دید بشری، به همین دلیل در اروپا تجربه طلاق 50 درصد دیده می شود (یکی از دلایل افزایش طلاق درایران، الگوگیری از سبک زندگی غرب است).
با دید بشری نمی توان به حل مشکلات پرداخت زیرا با حل یک مشکل، مشکل دیگر به وجود می آید. ولی با مراجعه به آموزه های اهل بیت علیهم السلام و آیات قرآن می توان زندگی سالم را پایه ریزی کرد.
در آموزه های دینی منفعت زندگی مورد نظر است، نه زن و مرد.گاهی اوقات زن یا مرد باید سختی بکشند تا زندگی بهتر شود..
بنابراین این مشکلات و اختلافات نمی تواند مانع فرزند آوری بشود،باید مشکل را حل کرد.

 

ادامه عامل سوم- اختلافات زناشویی

در آموزه های اسلامی؛ خانواده، یک نهاد مقدس است، تا جایی که اگر جوانی تشکیل خانواده داد نیمی از دین خود راحفظ کرده است.
یکی از تصمیمات بزرگی که می توانیم بگیریم این است که سعی کنیم با بهره گیری از الگوی مناسب دینی و الگو قرار دادن زندگی امیرالمؤمنین و حضرت زهرا (علیهم السلام)و شبیه شدن به زندگی آن ها مشکلات زندگی و اختلافات را حل کنیم.

چگونه؟

: این زوج آسمانی
الف- شناخت متقابل:
در زندگی آنها یک شناخت متقابل از همدیگر وجود داشت که باعث درک متقابلشان شده بود. یک جاهایی حضرت زهرا(سلام الله علیها) می بیند که شاید حضرت علی(علیه السلام) توانایی برآورده کردن و تهیه کردن آن را نداشته باشد،بنابراین حتی حضرت زهرا در خواست نمی کند که علی بگوید نمی توانم.
در زندگی های فعلی، مرد توانایی ندارد و زن اصرار می کند و می گوید مردهای دیگر چه کار می کنند تو هم بکن.

:ب- همکاری متقابل:
روزی پیامبر(صلی الله علیه و آله) وارد خانه آن ها شد و زهرا در حال پختن آش و علی در حال عدس پاک کردن بود.
فرمود علی جان خانه محل حج و عمره است و وقتی مرد در کار خانه به همسر کمک می کند خداوند پاداش عظیمی به آن مرد می دهد.
طبیعی است وقتی فقط زن کار می کند و مرد دائما در حال تماشای تلوزیون و... است ارتباط مکدر و ضعیف می شود.

ج- ارتباط کلامی مناسب:

علی، فاطمه را با لفظ "نَفْسی لَک الفِدا" جانم به قربانت وفاطمه ،علی را با لفظ روحی لک الفدا (روحم به فدایت) مورد خطاب قرار می داد. این موارد  که موجب دوستی و محبت بیشتر می شود، در زندگی های فعلی کم است.

د- رضایت خدا در زندگی:

گاهی اوقات مردها برای اینکه رضایت مهمان برآورده شود، سر همسرانشان داد می زنند  و یا زنها برای تکمیل سرویس ظروف با همسرشان قهر می کنند. در همه موارد در زندگی چه با همسر و چه با فرزند باید رضایت خداوند مورد توجه قرار گیرد.
خارج شدن حاکمیت خدا از زندگی ها، یکی از دلایل جدایی و طلاق است. در روایات آمده که تحمل بد اخلاقی شوهر باعث بهشتی شدن زن می شود، البته مرد مجازات بد اخلاقی اش را می بیند ولی زن می تواند با صبر بر بداخلاقی، خودش را بالا ببرد. نه اینکه فقط صبر و تحمل داشته و سختی بکشد بلکه برای ایجاد تغییر مناسب در رفتار همسرش تلاش کند و همینطور بالعکس (تحمل مرد دربرابر بداخلاقی زن)

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات