top
مراقبت های قبل از بارداری

مراقبت های قبل از بارداری

مراقبت های قبل از بارداری

بیانات استاد تراشیون:


لزوم فراگیری مهارت های تربیتی

امروزه بسیاری از مادران اطلاعات محدودی درباره تربیت فرزند دارند.به همین دلیل است که در محیط خانواده همیشه بین مادر و فرزند، درگیری هایی در مورد نیازهای زیستی کودک از خوردن و خوابیدن گرفته تا مسائل مربوط به تحصیل را در بر می گیرد و گاهی مادر اظهار می کند که از دست این بچه آرزوی مرگ می کنم.
در روایات اسلامی آمده که فرزندان میوه دل پدر و مادر و باعث آرامش و آسایش آنها هستند.آنها زینت زندگی دنیا هستند اما چه می شود که این میوه دل و زینت زندگی به مصیبت تبدیل می شود؟
چون ما پدر و مادرها دربارهٔ تربیت فرزند، جایی چیزی یاد نگرفتیم.

مثال ساده ای را دقت کنید؛
وقتی خداوند فرزندی را به مادری عطا می کند،کودک را به پارچه ای پیچیده و می گویند، مادر،به کودک شیر دهد. این کودک دنبال تغذیه می گردد و بدون آموزش و اجبار به سینه مادر می چسبد و شیر می خورد.

خدای متعال تمام ویژگی ها را در او گذاشته است ولی چه می شود که این کودک به سن ۴ سالگی که می رسد، مادر بشقاب غذا را بر می دارد و می گوید؛ جان بابا یک قاشق بخور. اگه منو دوست داری یک قاشق بخور، می خوای ببرمت پارک یک قاشق بخور. مادر اگر بخوری جایزه ات یک بستنی است. کودک را تشویق می کنیم. جایزه برایش مشخص می کنیم ولی این روش جواب نمی دهد.
بعد از آن می گوییم؛ اگر نخوری پارک نمی برمت. اگر نخوری خانهٔ خاله نمی برمت. اگر نخوری برات بستنی نمی خرم. این روش هم جواب نمی دهد.
در نهایت می گوید: اگر نخوری می زنمت...نه تشویق، نه تطمیع، نه تنبیه و نه تهدید هیچ کدام جواب نمی دهد.به نظر شما اگر این کودک را در شیشه بزرگ دربسته قرار می دادیم بهتر نبود؟!
معلوم است که اشکال کار جای دیگری است. گاهی اوقات در مشاوره ها می بینیم مادر هنوز نمی داند که چگونه به کودکش شیر دهد. نمی داند چه زمان بندی را در شیر دادن به کودک باید رعایت کند.
بسیاری از مادران تصورشان از شیر دادن به کودک فقط ساکت کردن اوست و تا کمی نق می زدند به او شیر می دهند.آنها نمی دانند که گریه های کودک دلایل مختلفی می تواند داشته باشد و فقط یک دلیلش گرسنگی است.اما متأسفانه فقط با دید گرسنگی به آن نگاه می کنند و متوجه نیستند که بچه ای که جایش را خیس کرده، شیر نمی خورد. به این ترتیب، مادر با همین کارش، کودک را بد غذا می کند.

 

اولین قدم در انتخاب همسر، نقش مهم تربیت مادر است.

در روایت هم داریم که مردی از محضر معصومین علیهم السلام سوال کرده که می خواهد ازدواج کند، حضرت فرمودند؛ بدان که کسی که می خواهی انتخاب کنی مادر فرزندت هم می شود.

بنابراین پدر و مادر نقش کلیدی دارند و نقش مادر از پدر مهمتر است.
مادران باید قدر خود را بدانند یعنی این جایگاهی که خداوند متعال در نظام خلقت به شما مادران داده، به ما مردان نداده است. اگر بفهمیم که چه جایگاه عظیمی است. بر عکس کسانی هستند که فکر می کنند در اسلام به زن ظلم شده است‌ در صورتی که اینگونه نیست و اتفاقا در نظام ساختاری اسلام، زن در جایگاه متعالی قرار گرفته است..

در روایت آمده که اگر فرزند اول  زنی ، دختر باشد، خوش یُمن است.منظور این نیست که اگر پسر باشد بد یمن است بلکه می خواهد جایگاه ویژهٔ دختر را بگوید. مثل اینکه می گوییم هر کس در مسابقه برنده شود، جایزه می گیرد اما این به این معنی نیست که بازنده را تنبیه می کنیم ؛ بازنده فقط هیچ چیزی برنده نشده است.
شخصی به نام یحیی بن زکریا برای امام هادی علیه السلام نامه نوشت که؛ من همسرم باردار است دعا کنید که فرزندش پسر شود. حضرت خیلی کوتاه نوشتند که دختر بهتر از پسر است. والسلام.

مادران در تربیت نقش محوری دارند و بیشترین تأثیرات به دست مادران است لذا اسلام می گوید او فقط همسر نیست بلکه مادر کودکانت هم هست.

من یک اعتراف مردانه می کنم و آن اینکه؛ اگر مردی را در کرهٔ خاکی می بینید که انسان شایسته و خوبی شده، به برکت وجود مادرانشان بوده است.
برای همین امام خمینی( ره) فرمودند؛ مرد از دامن زن به معراج می رسد.

 

نکتهٔ دوم : رعایت  آداب فرزند دار شدن است.

الف؛ ادعیه و سوره های قرآنی که دراین مورد وارد شده است. مراجعه شود به کتاب ریحانهٔ بهشتی

: ب؛ مدیریت نگاه
باید حتی در و دیوار محیطی که می خواهد بچه تشکیل شود را هم مدیریت کنیم.

حضرت موسی (ع ) که داماد حضرت شعیب( ع ) بودند، از حضرت شعیب تقاضای مزد کردند. حضرت شعیب گفتند که از این به بعد هر گوسفند ابلق (سیاه و سفید) که در گله به دنیا آمد برای تو باشد. چون اصولا این نوع گوسفندان در میان گله کم است. حضرت موسی(ع)، عصای خود را وسط تپه ای نصب کردند و دور این عصا پشم های سیاه و سفید پوشاندند و در هنگام جفت گیری با نگاهی که این گوسفندان به این عصای سیاه و سفید می انداختند، بسیاری از گوسفندان ابلق شدند بر همین اساس، نگاه خیلی مهم است.
بسیاری از دیوارها عکس حیوان یا مجسمه دارند که در فرزند بسیار تأثیر دارد.مادری که در اتاقش عکس ببر نصب کرده، فرزندش دردنده خو می شود.انسان بر اثر دیدن تربیت می شود.

ج؛ مدیریت کلام:

از تکلم در حین انعقاد نطفه بپرهیزید زیرا در روایات آمده است که تکلم حین انعقاد نطفه ممکن است باعث جهش ژنی و لال شدن کودک شود.

د؛ مدیریت تفکر:

مردی نزد امیر المومنین علیه السلام آمد و گفت یا ابالحسن شما قضاوت کنید، من و همسرم این طور سیاه چهره نیستیم ولی فرزندمان سیاه چهره شده است. حضرت فرمودند؛ ای مرد آیا هنگامی که نزد همسرت بودی به زن سیاه چهره ای فکر کردی؟ مرد گفت بله. حضرت فرمود؛ همین فکر تو باعث شد که فرزندت اینگونه شود.

نوع تفکر پدر و مادر در حین انعقاد نطفه نیز خیلی مهم است و ممکن است جهش ژنی ایجاد کند. لذا همیشه تفکرتان در آن لحظه این باشد که خداوند به شما فرزند صالح و شایسته و سالمی عطا کند. این تفکر بهترین نوع تفکر است یعنی خیر دنیا و آخرت با همین است و پدر و مادر فکرشان را جای دیگر نبرند.
متأسفانه گاهی به دلیل دیدن تصاویر غیراخلاقی و نامناسب از ماهواره، ممکن است تفکر والدین به سمت صحنه هایی که دیده اند بروند که این موضوع بسیار آسیب زننده است.

نبی اکرم صلی الله علیه و آله قبل از اینکه وجود مبارک حضرت زهرا سلام الله علیها تشکیل شود، روزه می گیرند و شب از میوهٔ بهشتی که برای حضرت آورده می شود، تناول می کنند.این دقت ها از آن زمان بوده است.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات