top
مراقبتهای دوران بارداری

مراقبتهای دوران بارداری

مراقبتهای دوران بارداری

اکنون که مراقبتهای لازم در دوران قبل از بارداری را شناختیم، ضروری است با مراقبتهای دوران بارداری نیز آشنا شویم.بر همین اساس، توضیحات و عواملی را از استاد تراشیون به شرح زیر برایتان آماده کرده ایم:

رحم مادر، اولین محیط تربیتی فرزندان است.این به این معنا است که نباید چنین تصور شود که او در عالم دیگری است و چیزی را نمی فهمد..

بنابراین اگر مادری می خواهد فرزندش را به خوبی تربیت کند، باید نکات زیر را مدنظر قرار دهد:

1- تغذیه: توجه به نوع تغذیه و حلال بونش

تغذیه در دوران بارداری نیز خواصی دارد که در روایات اسلامی هم به آنها اشاره شده و لذا در صورتی که تغذیه مادر مناسب باشد، فرزند به ویژگی هایی از جمله باهوش و قوی بودن، زیبایی و صبور بودن می رسد.

امام معصوم (ع) فرزندی را دیدند که خیلی زیبا است فرمودند؛ پدر و مادرش قبل از انعقاد نطفه، بِه خورده اند. پس زیبایی فرزند به تغذیه پدر و مادر مرتبط است.
همچنین خوردن قاووت(مجموع مغزهای مختلف آسیاب شده  پسته، بادام، فندق، گردو)توسط پدر و مادر، قبل از انعقاد نطفه، بر هوش، صبر و درشت شدن استخوان بندی فرزندان تأثیر دارد.


2- آرامش روحی و روانی خانواده. (هم مرد و هم زن)

عصبانیت بر روی تمام اعضای بدن تأثیر می گذارد.افزایش ضربان قلب،لرزش دست و پا و تعریق از جمله این تأثیرات است.تصور کنید مادری که باردار است و آرامش ندارد، چگونه جنینی که حالا جزئی از بدن اوست آرامش خواهد داشت؟
محور آرامش در خانه، زن است.بر همین اساس، اگر زن، مهارت های کنترل خشم و آرامش داشتن را فرا بگیرد، آرامش در خانه نیز افزایش می یابد.

3- ارتباط کلامی موثر و مفید با جنین که از ماه اول شروع می شود.

تحقیقات علمی نشان می دهد، سلسله عصبی جنین در ماه ششم بارداری تشکیل می شود که این سلسه عصبی با مادر مرتبط است، در نتیجه، جنین؛ صداهای محیط را می شنود.به همین دلیل توصیه شده برای فرزندان تان در رحم، کتاب بخوانید.

طبق نظریه چی چی تار ژاپنی، تمام انسان ها می توانند به نبوغ برسند. نبوغ در صورتی اتفاق می افتد که هر دو نیمکره های راست و چپ مغز، به صورت یکسان و متعادل رشد کند.(رشد محتوایی ؛ نه رشد اندازه ای).علت اینکه بسیاری از انسان ها به نبوغ نمی رسند این است که یکی از نیمکره های مغزشان بیشتر از دیگری رشد کرده است.
او همچنین، روشهایی را مطرح می کند که طی آن باید آموزش هایی را از دوران بارداری به مادران داد تا این رشد متعادل اتفاق بیفتد.
طبق تعبیر ایشان، اگر می خواهید پدر و مادر، بعد از تولدبا بچه مهربان باشند، خودشان باید از همان ماه اول و دوم، عکسی از پدر را روزی چند بار شروع کرده و بگویید؛ عجب پدر مهربانی، عجب بابابی خوبی. به این ترتیب وقتی نوزاد به دنیا می آید، با پدرش هم انس می گیرد.

از ماه دوم نیز، صحبتهای مادر، روی جنین تأثیر می گذارد لذا مادر باید مراقب ارتباط های کلامی اش باشد.
در این خصوص رعایت نکات زیر ضروری است:

الف : یکی از مفیدترین ارتباطات کلامی در دوران بارداری، تلاوت آیات قرآن است.بنابراین آیات قرآن را بخوانید حتی اگر حفظ هستید به آیات نگاه کنید و بخوانید. اگر می خواهید بدانید هر ماه چه سوره ای را باید تلاوت کنید، به کتاب ریحانه بهشتی مراجعه نمایید.

ب: ادعیه و مناجات خوانده شود مثل مناجات خمس عشر

ج: ارتباط با اهل بیت علیهم السلام. آیا بچه ها را به روضه ببریم؟

روضه هایی که خیلی شدید نیست بله. و لذا حتی خدا رحمت کند حاج آقای مجتهدی می گفتند؛ آفرین به مادر هایی که می روند در مجالس امام حسین (ع) به بچه هایشان شیر می دهند.
در شرق و غرب جهان، همگی می گویند بچه ها از محیط اطرافشان تأثیر می گیرند.حتی در غرب توصیه می کنند که اگر ناآرام هستید، موسیقی گوش کنید ولی نمی دانند که این موسیقی، اثرات منفی بیشتری بر روی بچه ها می گذارد.
خیلی دقت کنید و مراقب باشید که در دوران بارداری غیبت نکنید، تهمت نزنید، بدگویی نکنید، با همسرتان صحبتهای خوب و زیبا داشته باشید.این ارتباط مفید و مؤثر، نتایج خوبی به همراه دارد.

ه: ارتباط کلامی با خود فرزند در رحم داشته باشید

نقل است رسیدیم محضر حضرت زهرا سلام الله علیها، دیدیم صحبت می کنند پرسیدیم با چه کسی صحبت می کنید؟ فرمودند؛ با فرزندم صحبت می کنم. حضرت امیر ع گاهی می آمدند دست مبارکشان را روی شکم حضرت زهرا (س) می گذاشتند و شروع می کردند به صحبت کردن. یعنی گاهی پدر هم این ارتباط کلامی را بر قرار کند. این ها اثر بخش است.


4- مراقبت از نگاه: شامل موارد زیر می شود:

1- پرهیز از نگاه به نامحرم

همانطور که مرد نباید به نامحرم نگاه کند زنان هم نباید نگاه کنند. مخصوصاً در زمان فعلی  که برخی جوانان پوشش کاملی ندارند. ممکن است آستین کوتاه برای مرد اشکالی نداشته باشد اما نگاه کردن زن اشکال دارد و باید از آن پرهیز کند.

2- تصاویر تلیوزیونی

گاهی با نگاه کردن به یک شخصیت در سریال؛ نوعی محبت ایجاد می شود.باید دقت کنید چرا که کودک در محیط تربیتی شما قرار دارد.

امام صادق ع می فرمایند: مَن اَحَب شیاً فحشرهُ الله معهُ ولو کان حجراً و من احب قوماً فحشره معه. حالا چه هنر پیشه باشد، چه فوتبالیست باشد.

حتی در روز قیامت نامهٔ عمل شخص را می آورند به دستش می دهند می بیند نوشته؛ شهید کربلا.می گوید خدایا فکر کنم اشتباه شده است‌. به او می گویند به یاد می آوری وقتی در مجلس امام حسین (ع) گفته شد؛ هل من ناصر ینصرنی .گفتی ای کاش در کربلا بودم و به حسین (ع)  لبیک می گفتم.همین که دوست داشتی با آن ها باشی با آنهایی.لذا این موارد تأثیرگذار خواهد بود.

3- به انسانهای خوب نگاه کنید. انسانهایی که با دیدن آنها به یاد خدا بیفتید نه تجملات.

4- نگاه کردن به کلمات زیبا (آیات قرآن و نام اهل بیت)

5- نشست و برخاست با انسان های خوب در دوران بارداری
دوستان خوبی که رفت و آمد با آنها یاد خدا، آرامش، گفتگوی دور از گناه را بدنبال دارد.در صورتی که ناچار هستید با افرادی که رعایت اینگونه مسائل را نمی کنند، رفت و آمد کنید، باید ارتباط کلامی تان را مدیریت کنید.

حضرت علی علیه السلام می فرمایند: «المرء علی دین خلیله و قرینه» انسان ها بر مرام دوست و همنشین خود هستند.

6- توسل و توجه و دعای مادر در زمان بارداری
مادری که دعا می کند فرزندش سالم باشد. صالح و شایسته باشد، گاهی این دعاها زمینه  ساز است.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات