top
تولد تا 2 سالگی

تولد تا 2 سالگی

 تولد تا 2 سالگی

اکنون که فرزندتان متولد شده و وارد کانون گرم خانواده تان شده، نیازمند مراقبتهای ویژه شماست که خواندن مطالب زیر تا حد زیادی کمکتان می کند.
1- هفته ابتدایی (زمان تولد)
الف: نامگذاری؛ باید برای بچه ها اسامی خوب و پرمسمی انتخاب کرد.اسامی اهل بیت یا نامهای مُجازی که از اسماء خدا هستند را برگزینید.
مثلا یکی از اسماء خداوند، جبار است ولی درست نیست که اسم بچه را جبار بگذارید.
مثلا یکی از اسماء خدای متعال٬ جبّار است ولی خوب نیست اسم بچه را جبار بگذاریم.البته نمی خواهیم بگوییم حرام است.
از جمله اسم ها اسامی اهل بیت علیهم السلام متصفین به ایشان هستند. ممکن است کسی نام مادر یکی از ائمه را روی فرزندخود بگذارد. برخی ممکن است بگویند عبد در نامهایی مثل عبدالحسین، عبدالمهدی به معنی بندگی است.درصورتی که به معنی نوکری است.
در روایات آمده که پیامبر (ص) پس از بعثت، برخی اسامی را عوض کردند.مثلا گفتند اسم شهاب را عوض کنید زیرا نامی از نام های جهنم است.
برخی دعانویسان ادعا می کنند که مشکلات شما بدلیل نامی است که برایتان انتخاب کرده اند، لذا اگر آن را عوض کنید، مشکلاتتان حل می شود در صورتی که در آموزه های دینی این چنین نیست.
مثلا اینطور نیست که اگر اسم کسی زینب شد پر مصیبت می شود. اینگونه نبود که حضرت زینب(س) به خاطر اسمشان حضرت مصیبت بکشند. اگر این بود که حضرت امیر و حضرت زهرا نباید این اسم را روی ایشان می گذاشتند.

ب. کام گیری با تربت سید الشهداء(ع) و آب زمزم

ج. اذان و اقامه در گوش بچه گفتن و خوب است اذان و اقامه قبل از هر چیزی باشد و خوب است قابله اذان بگوید یعنی اولین چیزی که می شنود وحدانیت خدای متعال و رسالت پیامبر صلوات الله علیه ولایت امیرالمومنین باشد.

د. عقیقه کردن تا روز هفتم مستحب است‌.اگر وسع نداشتید فعلا خونی بریزید مثلا مرغی. عقیقه تا قبل از بلوغ به عهدهٔ پدر مادر است و بعد از آن تا پایان خود فرد می تواند عقیقه کند. آدابش هم در مفاتیح است.

ه. غسل که در حین تولد مستحب است. برخی از فقهای گذشته واجب می دانستند.


و. تراشیدن سر بچه و هم وزن آن طلا یا نقره صدقه بدهند.
نگاه اسلام خیلی نگاه زیبایی است می گوید بچه ای که به دنیا بیاید باید خیرش به دیگران برسد ولذا شاید یکی از دلایلش این است که دیگران هم از به دنیا آمدن فرزند ما حظ و بهره ببرند و خوشحال شوند. نه اینکه الان متاسفانه بچه که به دنیا بیاید نگرانند چه چیز برایش ببرند. باید خیر بچه ها به دیگران برسد

تغذیه در دو بخش بحث می شود:
الف؛ از بدو تولد تا یک سالگی
ب؛ یک سالگی تا دو سالگی

از بدو تولد تا یک سالگی غذای محوری و اصلی کودک، شیر مادر است.دلیل اینکه می گویند از بدو تولد به بچه چیزی ندهید این است که سیستم گوارش او هنوز بطور کامل شکل نگرفته است.روده هایش نازک هستند و قدرت جذب ندارد.به همین دلیل باید غذایی خالص به او داد تا جذب نسبی وارد بدنش شود.لذا تا چند ماه باید فقط شیر مادر به او بدهید.
منظم شیر ندادن به بچه، یکی از دلایل بد غذایی او در آینده خواهد بود که ممکن است تا نوجوانی همراهش باشد.گریه های نوزاد دلایل مختلفی دارد که یکی از آنها گرسنگی است.وقتی مادر به محض گریه نوزاد به او شیر می دهد، در اصل عادت بد غذایی و ریزه خواری را در او پرورش می دهد.

نوزاد باید از هر دو سینه مادر تغذیه شود و در هر وعده، شیر کامل بخورد.بچه هایی که طبق این فرم غذا می خورند، در صورتی که شیر کامل باشد و بچه هم کامل بخورد، هر سه تا سه و نیم ساعت یک بار، می شود هشت نوبت.


شیر کامل خوردن کودک به عوامل زیر بستگی دارد:

1- آرامش مادر(هم روحی و هم جسمی)؛  طوری نباشد که بین غذا پختن و باز کردن درب، به کودک شیر دهید.
. 2- ارتباط عاطفی مادر با فرزند؛ شیر دادن در محیطی آرام ،همراه با توجه به فرزند با وضو و گاهی هم با نوازش باشد

. 3- شیر مادر برای کودک از لحاظ طعم و مزه لذت آور باشد. تغذیه بر روی شیر مادر تأثیر می گذارد

اجازه ندهید کودکتان را شخص دیگری شیر دهد. مثلا مادر، کودکش را می دهد به مادرش شیر دهد وقتی این مادر بزرگ به کودک شیر دهد، زن به شوهر خودش حرام ابد می شود..


نتیجه؛ پس باید زمینه سازی کنید تا فرزندتان در دوره های بعدی زندگی برنامه های غذایی مناسبی داشته باشد. وقتی غذای کمکی شروع می شود این غذاها باید مکمل شیر مادر باشد نه اینکه مانع از شیر خوردن کودک شود.

سال دوم: معمولا بچه ها بعد از ماه سیزدهم باید غذا خور شده باشند. در این زمان، محور، غذای سفره است و شیر مادر، غذایی کمکی محسوب می شود.


بسیاری از مادران در سال دوم؛ این موضوع را نمی داند و تصور می کنند محور، شیر مادر است.
علت گریه های کودک در نیمه های شب، این است که یا غذایش را بصورت کامل نخورده و یا بهانه گیری می کند.

در این مرحله غذای سفره در ساعت: ۸صبحانه-۱۳ ناهار- ۱۷عصرانه -۲۰ شام

و شیر مادر در ساعت: ۶ صبح- ۱۰ صبح- ۱۴ظهر- ۱۹ بعد از ظهر- ۲۲ شب

دلیل اینکه بسیاری از کودکان، سلامت غذایی ندارند، همین بی نظمی ها است.
دو ویژگی کورکانی که در سال دوم، زیاد شیر مادر را می خورند:
1-آهن خونشان پایین می آید و دچار کم خونی می شوند.
2-کودکانی تنبل بار می آیند.

(استاد تراشیون)



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات