top
جدا خوابی کودکان

جدا خوابی کودکان

جدا خوابی کودکان

استاد تراشیون معتقد است 3  دلیل مهم برای جدا خوابیدن کودکان وجود دارد:

1) امنیت اخلاقی فرزند: وقتی کودک در اتاق پدر و مادر می خوابد، دچار آسیب ها و صدمات اخلاقی می شود.

در این خصوص دو روایت وجود دارد:

الف) روایت اول: اگر بچه ای روابط خاص پدر و مادر را ببیند و بتواند توصیف کند، اگر زناکار شد،کسی را غیر از خودتان سرزنش نکنید.

ب) روایت دوم: اگر بچه ای حتی صدای نفس کشیدن های پدر ومادر در آن زمان خاص را بشنود،آسیب می بیند.
تحقیقات علمی این موضوع را ثابت کرده که انسان در زمان خواب هم می تواند بفهمد و یاد بگیرد.

2)میزان اعتماد به نفس و خودیاری در بچه هایی که جدا می خوابند، بیشتر است.بالعکس، کودکانی که با والدین شان می خوابند، خودیاری،دیگر یاری و اعتماد به نفسشان کمتر و ترسشان بیشتر است.

3) عدم آسیب رسانی به روابط والدین
ممکن است این ترس و نگرانی در والدین بوجود بیاید که نکند کودک بیدار شود و رابطه را ببیند.چون خانمها بیشتر به جزئیات توجه می کنند، در این زمان نیز بیشتر می ترسند این امر ممکن است باعث سردی در روابطشان شود.

شبهه:جداخوابی باعث آسیب عاطفی بچه ها نمی شود؟
پاسخ: خیر.نیازهای اولیه مانند خوردن، خوابیدن و ... در اولویت هستند و پس از رفع آنها نیاز به محبت باید برطرف شود.بنابراین، محبت، بعد از سایر نیازهای زیستی قرار دارد.


بهترین و اصلی ترین زمان آغاز جدا خوابیدن کودک از بدو تولد است اماچون تا قبل از یک سالگی، نوزاد باید مرتبا شیر بخورد،مادر به زحمت می افتد تا از اتاقش به اتاق بچه برود. همچنین زمان خواب کودک خیلی کوتاه است و دائما بیدار می شود. به همین دلیل مادر باید کنار بچه باشد.دقت کنید در یک سال اول، بچه مهمان اتاق پدر و مادر است و در حضور مهمان، خیلی کارها انجام نمی شود لذا والدین برای انجام رابطه خاص خود، باید از اتاق خارج شوند.

معمولا بعد از یک سالگی یعنی در حدود 14 ماهگی که کودک از غذای سفره میل می کند، بهترین زمان شروع جدا خوابی است.مهمترین و شایعترین علت اینکه بچه ها جدا خوابی را نمی پذیرند، بدلیل ترسشان است.

:ترسها تا 2 سالگی بر 3 نوع است

1- ترس از غریبه
2- ترس از صداهای نا اشنا 

3- ترس از تاریکی: این نوع ترس به این دلیل اتفاق می افتد که کودک نمی تواند ارتباط چشمی با محیط برقرار کند و از خود تاریکی می ترسند نه از تصور وجود موجودات خاص در تاریکی.هرچه بچه ها بزرگتر شوند؛درکشان بیشتر می شود و جدایی سخت تر.

ترس در بیش از ۹۰ درصد کودکان زیر ۱۴ سال وجود دارد.
میوه ترس، امنیت است.کودکی که می ترسد؛ می خواهد امنیت خودش را حفظ کند.پس والدین نباید ازترس کودک بترسند.

برای جداخوابی کودکان باید برنامه شبانگاهی داشته باشید؛ مثلا شام حدود یک ساعت قبل از خواب وبعد مسواک زدن، بعد به تدریج نور و صوت و عوامل جذاب کم رنگ شود.همچنین همراهی کردن فرزند به بستر خواب و در ادامه استفاده کردن از قصه ای که هیجانی نباشد.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات