top
اتاق والدین و جدا خوابی کودک

اتاق والدین و جدا خوابی کودک

اتاق والدین و جدا خوابی کودک

حال که با دلایل جداخوابی کودک و عدم پذیرش او بدلیل ترسهای قبل از دو سالگی آشنا شدید، لازم است نکات زیر را مدنظر قرار داده و رعایت کنید تا با این مرحله طبیعی از رشد کودک به بهترین نحو، برخورد نمایید.

نکاتی که استاد تراشیون مطرح می نماید به شرح زیر می باشد؛

نکاتی در رابطه با اتاق پدر و مادر و کودک:

1) درب اتاق والدین و کودک باز باشد تا کودک بتواند آزادانه رفت و آمد کند و والدین لباسهای مناسب استفاده کنند

2) در زمانهای خاص درب اتاق والدین بسته باشد

نکته: باید به بچه ها یاد داد که همیشه برای وارد شدن به یک اتاق در بزنند حتی اگر درب اتاق باز باشد یا برای رفت و آمد، آزاد باشند.

3) نباید اتاق خواب بچه ها طوری باشد که
الف) نوریا سایه ای خاص در آن بیفتد و بچه ها ببینند.
ب) قسمت زائد نداشته  نباشد. مثلا اتاق دیگر یا انباری پشت آن نباشد.
ج) سر و صدا نداشته باشد. پنجره های اتاق کودک را باید عایق بندی  کنید تا صدای بیرون به داخل نیاید و مزاحم خواب کودک نشود.


(نکاتی برای خوب خوابیدن کودکان)

1) تنظیم ساعات خواب
کودکان باید خسته و سیر به بستر بروند. معمولا کودک به دو دلیل، هنگام خواب، خسته نیست.یا انرژی ذخیره شده اش هنوز مصرف نشده است( یک کودک 4 ساله که 16 کیلو وزن دارد، 2000 کالری ای که سر سفره است را مصرف می کند).
کودکی که مدام تلویزیون تماشا می کند، انرژی مصرف نکرده و حتی تا 20 ساعت می تواند بیدار بماند.به همین دلیل هنگام خواب، مقاومت می کند.
همچنین بچه هایی که گرسنه می خوابند؛ به احتمال زیاد، نیمه شب از گرسنگی بیدار می شوند.
جداخوابی زمانی اغاز می شود که کودک وعده شام را همراه خانواده میل کند. این کودکان تا صبح (به جز موارد خاص) به شیر مادر نیاز پیدا نمی کند.
2) نکته دوم که مهم هم است. بین خواب عصر وشب باید حداقل۷ ساعت زمان باشد.
مسلما کودکی که ساعت 7 عصر بیدار شود، شب نمی تواند بخوابد.اصلا در فرهنگ اسلامی، خواب عصر وجود ندارد و به جای آن خواب قیلوله یعنی خواب قبل از اذان ظهر را داریم.
تنظیم بودن ساعت خواب بسیار حائز اهمیت است زیرا مغز در یک ساعت خاص، خونسازی را انجام می دهد که لازم است خواب فرد سنگین باشد.برهم خوردن ساعات خواب موجب رنگ پریدگی، کم خونی، پرخاشگری و عصبانیت می شود.

3) نکته سوم در جدا خوابی؛ پالایش محیط خواب است.
الف) عدم وجود سایه های ترسناک.مثلا چراغ خواب و چوب لباسی بلندی که وقتی نور  روی آنها می افتد باعث ترس کودک می شود یا خواباندن کودک در کنار پنجره ای که نور ماشین های در حال حرکت مانع خواب او می شود.

ب) توجه به محیط های ترسناک مورد توجه فرزند.مثلا کمد تاریک و ترسناکی است که باید در روز به بهانه های مختلف کودک داخل کمد را ببیند و ترس او برطرف شود. به عنوان مثال بطور مستقیم به او نگویید بیا برویم سر کمد ببین که ترس ندارد،بلکه با او به سمت کمد بروید و یک لباس برداریدمثلا با او برویم یک لباس را از داخل کمد برداریم.

4) از فعالیت های بدنی بیش از دو ساعت قبل از خواب بپرهیزید. چون هیجانات این بازی ها زیاد است مانع خواب او می شود. لذا در مدارس هم زنگ تفریح زنگ بازی نیست چون بچه ای که مطالب علمی که کودک یاد گرفته باید جایشان را  در طبقات ذهن کودک پیدا کند. لذا با قدم زدن و خوردن خوراکی باید سپری شود.بر همین اساس، باید بچه ها هر روز، ساعتی را برای ورزش کردن داشته باشند تا هیجان و انرژی شان در غیر از زنگ های تفریح تخلیه شود که متأسفانه این مورد از ضعفهای نظام آموزشی ماست.

5) عدم تماشای برنامه های پرهیجان قبل از خواب
در قدیم برای کودکان لالایی می گفتند در صورتی که در زمان فعلی، کودک قبل از خواب هشدار برای کبری  11می بیند.

6) استفاده از قصه گویی برای آموزش جداخوابی
این کار باعث می شود مسالهٔ جداخوابی برای کودک نهادینه شود زیرا کودک، خودش را جای شخصیت های اصلی قصه می گذارد.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات