top
از پوشک گرفتن کودک

از پوشک گرفتن کودک

از پوشک گرفتن کودک


گرفتن پوشک نیز باید با برنامه ریزی و بدون عجله انجام شود.استاد تراشیون در این رابطه موارد زیر را مطرح می کند.
بر اساس خصوصیات کودک، در یک سنی باید این کار انجام شود که بهترین زمان، 27-28 ماهگی، یعنی چند ماه پس از شیر گرفتن است.
هنگامی که می خواهید کودک را از پوشک بگیرید باید :

1- کودک آمادگی بیان کارهای خود را داشته باشد. یعنی کلامش کامل شده باشد و بتواند 2،3 کلمه ای صحبت کند. مثلا بتواند بگوید دستشویی دارم.
2- خود بچه باید احساس کند که دیگر پوشک نمی خواهد و به آن وابستگی ندارد. مثلا پوشک را از پایش میکند. برخی کودکان به دلیل وابستگی زیاد به پوشک، زمانی که از پوشک گرفته می شوند، اصلا دستشویی نمی کنند.
3- باید در قالب یک سری داستان های تصویری مراحل دستشویی رفتن کودک را با استفاده از حس شنیداری به کودک بیاموزید.وقتی شما داستان می گویید، در همان لحظه کودک همزاد پنداری کرده و یاد می گیرد.
4- به مدت یک هفته الی 10 روز، بیرون رفتن را کنسل کنید.زمانی که کودک را از پوشک گرفتید، دیگر هیچ زمانی حتی در شب او را پوشک نکنید و نگویید که چون شب است او نمی فهمد، زیرا موضوع اختیار در ادراک کردن کودک مهم است و اگر در شب پوشکش کنید، تصورش این است که راحت است اما وقتی ببیند باز استپ، به صورت ناخودآگاه، در خواب نیز اختیارش بالا می رود.
5- فضای دستشویی باید تمیز و پاکیزه باشد. مثلا سوسک نباشد که کودک بترسد. یا بوی بد نباشد که کودک از رفتن به دستشویی اجتناب کند.حتی می توانید از وسایل تزیینی استفاده کنید.
6-ممکن است بخاطر ترشحی که می پاشد، پرخاشگری کنید اما باید سعی کنید که اینگونه نباشد..

7- در طول این مدت، خیلی رفت و آمد نداشته باشید زیرا باید خودتان را برای نجس شدن خانه آماده کنید.در این صورت برخورد مناسب نشان دهید.
8- مکرر به کودک تذکر ندهید زیرا هم کودک اختیارش را از دست می دهد و هم شما اذیت می شوید.درصورتی که موارد بالا را رعایت کنید، نیازی نیست که مدام تذکر بدهید و کافیست در قالب داستان برایش بگویید.
9- می توانید با جایزه دادن، کودک را شرطی کنید.به این صورت که مثلا کنار توالت، یک میز بگذارید، روی آن ظرفی را قرار دهید و به کودک بگویید هر وقت رفتی دستشویی، از اینجا جایزه می گیری. البته می توانید دادن جایزه را اعلام نکنید و وقتی به دستشویی رفت، عملا به او جایزه بدهید.
این شرطی کردن، کودک را به یک عادت جدیدی سوق می دهد. نباید حتما جایزه بزرگ باشد، بلکه می تواند یک برچسب، شکلات یا بستنی نیز باشد.
والدین باید تمام موارد 9 گانه ای که ذکر شد را رعایت کنند تا به نتیجه مطلوب برسند.اگر این موارد رعایت شوند، در 90 درصد موفقیت آمیز است و تنها 10 درصد باقی می ماند که نیازمند راهکارهای خاص است.


رابطه از پوشک گرفتن و وابستگی:

وابستگی مادر و کودک، دو طرفه است.
مادر نباید مدام به کودک بگوید دستشویی نداری؟ خودت رو خیس نکنی و... این امر باعث می شود کودک چنین تصور کند که مادر به فکر من است و نیازی نیست من به دستشویی بروم.
نیازهایی مثل خوردن، خوابیدن، دفع کردن، نیازهای اولیه هستند که نباید به کودک یادآوری شوند.در غیراین صورت، کودک نیازهای اولیه اش را هم به زحمت انجام می دهد.این کودک به والدین وابسته می شود، لوس می شود و می گوید: «مامان باید منو به دستشویی ببره.» یا «مامان باید غذا بده من هم تلوزیون ببینم» و در نورم و منحنی رشد قرار نمی گیرد.حتی ممکن است تا سنین نوجوانی نیز وابسته به والدین باشد. 

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات