top
تقلید در کودک

تقلید در کودک

تقلید در کودک


سومین مورد از ویژگی های عقلی، ذهنی در کودکان  تقلید می باشد که در این سن، شدید می شود.


تعریف تقلید: رفتار یاکلام های غیر آگاهانه که از محیط یاد گرفته می شود.مثلا کودک قاشق می خواهد ، سه بارمی گوید، آخرین بار داد می زند. این کودک به طور ناخود آگاه یاد می گیرد که باید داد بزند، تا به خواسته اش برسد.

چندنکته
1- باید تقلید کودک را در جهت مثبت سوق دهیم.
2- تقلید در کودکان بوسیله حواس پنجگانه اتفاق می افتد.
3- مهمترین حواسی که دریافت کننده تقلید هستند، چشم وگوش است.
4- پایه شکل گیری شخصیت، تقلید است.

شخصیت مساوی با رفتار نیست ززیرا گاهی اوقات رفتارها تصنعی است.شخصیت یعنی آن چیزی که انسان واقعاً هست.یعنی تقلید+تلقین+ همانند سازی.

تقلید از یک سالگی شروع می شود و تلقین ، آگاهانه اش می کند.مثلا وقتی کودک در بیرون از خانه کلمه زشتی را می شنود و در خانه بکار می برد، وقتی پدرش می گوید این کلمه حرف بدی است،بوسیله تلقین، کودک را آگاه می کند.
والدین در این مواقع به جای روش پند و نصیحت باید از روش دیگر استفاده کنند. مثل روش تغافل. یعنی انگار نه انگار که این حرف زشت را شنیده اند. سکوت کنند و چیزی نگویند. البته اگر مادر بداند که کودکش توانایی فهم این موضوع را دارد و می تواند کنترل کند،باید به او بگوید که حرفش زشت است ولی در صورت عدم توانایی کودک در فهم این موضوع، بهتر است مادر چیزی نگوید.در واقع نباید کودک را زود هنگام به بلوغ اطلاعاتی برسانید زیرا اگر کودک به فهم مورد نظر نرسیده باشد، نمی تواند خودش را کنترل کند و بعضا از همان حرف زشت به عنوان عاملی برای تحت فشار قرار دادن خودتان استفاده می کند.

باید محیط هایی که کودک در آنها به تقلید گری می پردازد را محدود کنید تا بتوانید به نحو احسن بر محیط مدیریت و کنترل داشته باشید.

چگونه شخصیت به صورت مثبت شکل می گیرد؟
1- زمینهٔ تقلید مثبت را فراهم کنید.
بیشترین فردی که می تواند این زمینه را ایجاد کند مادر، همسالان، افرادی که کودک بیشتر با آنها ارتباط دارد و همچنین افراد محبوب هستند.

2- توجه به تقلید مثبت کودک داشته باشید. به او القا کنید. مثلا اگر چادر سرش کرد، بگویید به به چقدر زیبا شدی. به رفتار ها و جهت مثبت او توجه کنید.

3- استمرار در تقلید مثبت و توجه مثبت وجود داشته باشد. مواردی مثل نماز خواندن و حجاب نیازی به استمرار بیشتر دارد

مراحل شکل گیری شخصیت

الف : تا ۷ سالگی ۷۰ درصد از شخصیت کودک شکل می گیرد. چون کودکان تا ۷ سالگی در اوج تقلید هستند و مهمترین این دوران هم ۴-۶ سالگی است و این دوسال مهمترین برخش زندگی انسان است‌ پس بسیار مهم است که کودک را به دست چه کسی می دهید که شخصیت او را شکل دهد. مهم است مربی کودک چه کسی است.

ب: تا ۱۲ سالگی ۹۰ درصد شخصیت کودک شکل می گیرد که باز سازی شخصیت است.
ج: تا ۲۱ سالگی ۱۰۰ در صد شخصیت شکل می گیرد. در حقیقت تثبیت شخصیت است.

در ۷ سال اول بهترین کسی که می تواند محیط تقلیدی مناسب برای فرزند فراهم آورد،مادر است. پدر یک ( قسمت) از پازل تربیت است نه مدیر. مادر است که در خط مقدم تربیت است.
مادر باید مقلَد خوبی برای تربیت باشد
مادری می تواند الگوی تقلیدی برای فرزندش باشد که ویژگی منحصر به فردی به نام «محبوبیت» را داشته باشد.

محبوبیت چطور کسب می شود؟
1- مهربان باشد. مادر باید شخصیت عاطفی باشد نه سمبل عذاب در خانه


2- ارتباط کلامی خوبی داشته باشد. (واین ارتباط کلامی لحن خوب و لفظ خوب را شامل می شود)
الف: لحن خوب باشد. لحن خوب گاهی تا ۳۰ درصد ارزش کلام را بالا می برد
گاهی توبیخ ها هم اگر با لحن خوب باشد، تأثیر بیشتری می گذارد.
ب: لفظ خوب باشد.

3- توجه به نیازها داشته باشد که تمام نیاز های عمومی ونیازهای اختصاصی را در بر می گیرد. نیاز عمومی مثل خوردن وآشامیدن. نیاز های اختصاصی متناسب با ویژگی روحی وعاطفی کودک است. مثلا والدین کودکشان را به در مدرسه غیرانتفاعی ثبت نام می کنند اما کفش یک سال پیشش رابه او می پوشانند.این امر موجب سرخوردگی کودک می شود.
(استاد تراشیون)



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات