top
خواب کودکان مدرسه ای

خواب کودکان مدرسه ای

خواب کودکان مدرسه ای

در قسمت قبل برخی از نکاتی که در علاقمندی فرزندان به درس و مدرسه مؤثر است را بررسی کردیم.نکته مهم دیگر در این زمین، تنظیم ساعات خواب کودکان است.
اگر می خواهید فرزندتان با نشاط، تعلیم و تربیت را دنبال کند، باید نیازهای اولیه اش مثل خواب را تأمین کنید.الناس علی ملوکهم: انسانها بر مارم بزرگان خودشان اند.
بزرگان خانه نیز پدر و مادر هستند.بچه های کوچکتر به والدین نگاه می کنند و از آنها الگو می گیرند.اگر پدر و مادری ساعت 11، 12 شب تلویزیون تماشا کنند، فرزندشان نیز می خواهد بیدار بماند.
باید یک ساعت برنامه شبانگاهی در محیط خانه وجود داشته باشد:
شام به موقع خورده شود، اعضای خانواده مسواک بزنند، نور کم شود،40 دقیقه قبل از خواب، تلویزیون خاموش شود، نیم ساعت قبل از خواب،ولوم صدای اعضای خانواده کم شود. اگر به محض اینکه می خواهید بخوابید تلویزیون را خاموش کنید، کودک مقاومت نشان می دهد.لذا باید از مدتی قبل خاموش باشد.باید قبل از خواب، آرامش در خانه برقرار شود.

در حوزه تربیت، بین ساعت خواب و تربیت ارتباط وجود دارد.
کودکان در پایه اول ابتدایی به حداقل 8 ساعت خواب نیاز دارند. بچه ها باید قبل از ساعت 10 شب بخوابند.هر چه ساعت خوابشان از 10 بگذرد، صبح ها سخت تر بیدار می شوند مخصوصا دخترانی که کلاس سوم و چهارم ابتدایی هستند و باید برای نمازصبح هم بیدار شوند.
ساعت خواب با تغذیه نیز ارتباط دارد.بچه ای را که یکی دو ساعت از زمان خوابش مانده، نمی توان بیدار کرد و به زور آورد سر سفره که صبحانه بخورد چون به هیچ عنوان یخش باز نمی شود.کودکی می تواند صبحانه اش را خوب و کامل بخورد که ساعت خوابش تکمیل شده و با نشاط بیدار می شود.کودک باید نیم ساعت قبل از صبحانه از خواب بیدار باشد تا اشتهایش آمد، بنشیند سر سفره.

برای تنظیم خواب شبانه کودک، باید خواب عصرگاهی را هم تنظیم نمایید.بین خواب عصرگاهی و خواب شبانه باید 7 ساعت زمان باشد.کودکی که قرار است ساعت 10 شب بخوابد، باید ساعت 3 بعدازظهر، خواب عصرگاهی اش را انجام داده باشد.
از طرفی هم، خیلی از کارشناسان معتقدند خواب عصرگاهی نیاز بچه ها نیست. مگر بچه هایی که خیلی خسته اند، مدت کوتاهی حدود نیم ساعت یا یک ساعت بخوابند.
در فرهنگ دینی هم ما خواب قیلوله داریم که قبل از اذان ظهر است.
خود بزرگترها هم وقتی ریتم خوابشان بر هم می خورد، صبح دیر بیدار می شوند و راندمان کاری شان کاهش می یابد.
صبحانه خوردن در محیط خانه دو حسن دارد که یکی نیاز جسمی، یکی نیاز روحی است.همین که اعضای خانواده با نشاط دورهم جمع می شوند تأثیر دارد. لذا اگر می خواهید فرزندتان با انرژی وارد مدرسه شود باید ساعت خوابش را تنظیم کنید.

(استاد تراشیون)



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات