top
تغذیه کودکان مدرسه ای

تغذیه کودکان مدرسه ای

تغذیه کودکان مدرسه ای

نکته مهم دیگری که استاد تراشیون در ادامه مطالب گذشته در خصوص عوامل مؤثر در علاقمندی کودک به مدرسه به آن می پردازد، تغذیه است.
بررسی های انجام شده نشان می دهد کودکانی که صبحانه نخورده به مدرسه می روند، حداقل 20 درصد یادگیری شان افت می کند.این میزان ممکن است به 40 تا 50 درصد هم برسد که در این صورت کودک خوب یاد نمی گیرد.بنابراین اگر می خواهید فرزندتان در یادگیری رشد کند، باید تغذیه اش مناسب باشد.
برخی مدارس در هنگام ثبت نام اعلام می کنند که به بچه ها صبحانه هم می دهند.صبحانه ای که 9 صبح خورده شود، یک ساعت و نیم زمان می برد تا هضم شود یعنی کودک تا ساعت 10 ونیم صبح، بدون سوخت در مدرسه بوده است.بسیاری از دروس مهم را هم که نیاز به تحلیل ذهنی دارد، در ساعات اولیه صبح می گذارند در این صورت کودک در یادگیری ضعیف خواهد بود.
باید به این مسأله توجه کنید که بچه ها در محیط خانه صبحانه بخورند و در مدرسه نیم چاشت میان وعده شان را بخورند.
من به مادران و پدرانی مه فرزندشان را صبحانه نخورده به مدرسه می فرستند می گوییم شما در حق فرزندتان ظلم کردید.ظلم این نیست که گوش بچه را بپیچانیم و بزنیم؛ ظلم این است که بهترین اوقات زندگی اش را به مدرسه  می رود، اما چون صبحانه نخورده، یادگیری اش کاهش پیدا کرده، عصبی تر شده و پرخاشگری می کند.
لذا هرگز فرزندتان را بدون خوردن صبحانه به مدرسه نفرستید. مهم ترین و اثر گذارترین وعده تغذیه ای صبحانه است.

دوستی می گفت، زمانی که برای بازدید از یکی از مدارس در یکی از کشورهای خارجی رفته بودیم به محض اینکه وارد شدیم، ابتدای ورودی مدرسه اتاقک کوچکی را دیدم.وقتی درش را باز کردیم متوجه شدیم توالت است.وقتی پرسیدیم این سیستم برای چیست؟ گفتند: برخی از کودکانی که سابقه صبحانه خوردن ندارند، به اینجا می آیند و قند و سایر مسائل بدنشان از طریق ادرارشان ارزیابی می شود که ببینیم صبحانه خورده یا نه. مسئله صبحانه خوردن اینقدر پر اهمیت است.
یکی از دعاهای من این است که ان شاء الله به روزی برسیم که تمام بوفه های مدارس تعطیل شود چه آنهایی که تنقلات غیر مفید توزیع می کنند و چه آنهایی که مفید است به امید اینکه مادران با عشق و علاقه برای فرزندشان لقمه درست کنند و در کیفشان بگذارند و کودک لقمه یا میوه ای را در محیط مدرسه بخورد که مادرش برایش آماده کرده است.یکی از میان وعده ها نیز، بخشی از سبزیجات و میوه ها هستند که باید برای فرزندان تأمین کنید
اینکه هر روز در جیب فرزندمان پول بگذاریم تا از بوفه کیک و کلوچه بخرد، نه تنها لطف نیست بلکه بی تدبیری است.
یکی از کارشناسان می گوید: نسل امروز ما نسل مظلوم اند به دلیل تغذیه نامناسبی که دارند. یکی از مظلومیت های نسل امروز ما تغذیه نامناسب است. پول زیاد هزینه می کنیم، ولی تغذیه نامناسب است.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات