top
آشناسازی با ویژگیهای اهل بیت (علیهم السلام)

آشناسازی با ویژگیهای اهل بیت (علیهم السلام)

آشناسازی با ویژگیهای اهل بیت (علیهم السلام)

 

منظور از ویژگیهای اهل بیت (علیهم السلام) در روش آشناسازی گفتاری، بیشتر بر شمردن خصوصیات خانوادگی، نژادی و محل زندگی ائمه اطهار (علیهم السلام) است.

قبل از پرداختن به سیره توجه به این نکته تربیتی لازم است که توصیف ویژگیهای محیط و خانواده ای که فرد در آن زندگی می کند در شناخت شخصیت او بسیار مؤثر است؛ زیرا شخصیت انسان در حقیقت برآیند عواملی چون وراثت و محیط است که در قالب خانواده، ویژگیهایی فردی و محل زندگی نمود پیدا می کنند. آنچه فرد هنگام تولد از ناحیه والدین به همراه دارد که بیشتر به جنبه ظاهری و جسمی مربوط می شود، بخش وراثتی او را تشکیل می دهد و به صورت طبیعی رشد می کند. اما آنچه فرد پس از تولد از محیط، خانواده، مربیان و جامعه دریافت می دارد بخش دیگر شخصیت او را تشکیل داده و از آن به عامل محیطی تعبیر می شود. هر کدام از این دو عامل در شکل گیری شخصیت و معرفی فرد به دیگران نقش اساسی دارد.

با توجّه به این مطالب وقتی به سیره و احادیث معصومان (علیهم السلام) مراجعه شود، موارد متعددی وجود دارد که در معرفی اهل بیت به ویژگیهای خانوادگی و حسب و نسب ایشان اشاره شده است. رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «... یکون بعدی اثنا عشر خلیفة، کلهم من قریش»؛ «بعد از من دوازده خلیفه و امام هستند که همه ایشان از قریش می باشند.»

هم چنین در روایت دیگر از آن حضرت آمده است که فرمود: «... بعدی اثنا عشر خلیفه کلهم من بنی هاشم» پس از من دوازده جانشین هستند که تمامی ایشان از بنی هاشمند».

پیامبر اکرم؛ (صلی الله علیه و آله) در این احادیث با تکیه بر ویژگیهای قریش و هاشمی بودن اهل بیت و اینکه همه آنها از نژاد قریش و خاندان بنی هاشم هستند، ایشان را معرفی کرده است. از این کلام پیامبر به دست می آید که انتساب اهل بیت (علیهم السلام) به چهره های شاخصی چون قریش و هاشم که میان اعراب و مسلمانان صدر اسلام معروف بودند و همه آنها را می شناختند، قابل توجه است.

روش آشنا سازی و معرفی با بیان ویژگیهای شخصیتی و خانوادگی در سیره ائمه اطهار (علیهم السلام) نیز مشاهده می شود که آنگاه در معرفی خود و گاه در معرفی امام دیگر از آن استفاده کرده اند؛ چنان که امام حسین (علیه السلام) در روز عاشورا بدین طریق خود را به لشکر عمر سعد معرفی کرد و فرمود: آیا من فرزند دختر پیغمبر شما و فرزند وصی پیامبر نیستم؟ آیا حمزه سید شهدا عموی پدرم و جعفر طیار ذوالجناحین عموی من نیستند؟ به خدا سوگند از مشرق تا مغرب غیر از من کسی فرزند دختر پیامبر اسلام نیست و تنها من فرزند دختر پیغمبر شما هستم.

امام سجاد (علیه السلام) در مجلس یزید ضمن سخنرانی و خطبه ای که به درخواست اهل مجلس ایراد کرد برای شناسایی خود و اهل بیت پدرش سخنرانی نمود.

در فرآیند آشناسازی کودکان با اهل بیت (علیهم السلام) - چنان که در سیره معصومان (علیهم السلام) هم آمده - خوب است ویژگیهای فردی، خانوادگی و محیطی و گاه شرح کوتاهی از زندگی ایشان به کودک ارایه گردد. مثلاً، به کودکان تفهیم شود که محل زندگی و وطن اصلی ائمه اطهار (علیهم السلام) شهر مدینه بوده که جایگاه رسول خدا است و همه مسلمانان نسبت بدان اظهار علاقه می کنند. ضمنا مناسب است توصیف ساده ای از شهر مدینه و چگونگی استقرار مسلمانان در آن بیان گردد. ارایه این اطلاعات به کودکان همراه با تأکید بر اینکه اهل بیت (علیهم السلام) همگی فرزندان و از خانواده پیغمبر اسلام بوده اند، موجب می شود که آنها بهتر با ائمه آشنا شوند و این آشنایی در ذهن کودکان جا گیرد.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات