top
مفهوم رحمت و مهربانی

مفهوم رحمت و مهربانی

مفهوم رحمت و مهربانی

 

• در حدیث آمده است: "هر کس که به کوچک ما رحم ننماید و بزرگ ما را تکریم ننماید، از ما نیست." منظور از رحم به کوچکترها چیست؟

• شاید منظور از رحم به کودک، همان کاشتن بذر احساس در شخصیت کودکی است که ناخودآگاه به دنبال اطمینان و امنیت می باشد. این که او از ناحیه والدین خود با بوسیدن و در آغوش کشیدن و توجه، مورد محبت و مواظبت و رعایت قرار گیرد. این کار نشان دهنده در برگرفتن معنوی است که کودک را سرشار از آرامش و گرمی عاطفی و احساس امنیت و شادمانی می سازد و روی آینده روانی او نیز تأثیر می گذارد.

شاید این حدیث به الفاظ گوناگون می خواهد چنین برساند که مسأله رحمت و مهربانی از ارزشهای اسلامی معنوی است که خداوند می خواهد در جامعه گسترش یابد. تا این که مهرورزی ومهربانی و رحمت ویژگی غالب رفتارهای کودک باشد. هر کسی که رحم نماید مورد رحمت قرار می گیرد. این با خط کلی اخلاقیات جامعه اسلامی هماهنگی دارد. کسی که رحم ننماید، رحمت و مهرورزی دیگران را نیز از دست می دهد. زیرا خود او در شخصیت خویش احساس نیازهای روانی و عملی دیگران را ندارد. خصوصاً این که رحمت از جمله صفات خداوند است که از بندگان خود خواسته است همیشه آن را به یاد داشته باشند تا از نظر عقل و روح و عمل آن را درک کنند.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات