top
خواندن قرآن در دوران بارداری

خواندن قرآن در دوران بارداری

 خواندن قرآن در دوران بارداری

قبل از توضیح این موارد به نکته ای هم اشاره کنم، که تذکر آن خالی از لطف نیست، ما در روایات اسلامی داریم که از همان ابتدایی که زن و شوهری قصد برقراری رابطه زناشویی و بسته شدن نطفه رادارند رعایت نکات و مسائلی خوب و مفید است که اثر مستقیم در روح و جسم بچه ای که قرار است خداوند به اینها عنایت فرماید دارد من جمله در روایت وارده شده که حضرت امام صادق ـ علیه‎ السلام ـ از آقا امیرالمؤمنین ـ علیه‎ السلام ـ نقل می کنند که فرمودند: عن ابن القراح عن ابی عبدالله ـ علیه السلام ـ قال، قال امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ اذا جامع احد کم فلیقل بسم الله و بالله اللهم جنبنی الشیطان و جنب الشیطان ما رزقتنی، قال: فان قضی الله بینهما و لداً لا یضره الشیطان بشیءٍ ابداً
امام صادق ـ علیه السلام ـ از امیرالمؤمنین نقل می کنند که حضرت فرمودند: هر کسی اراده دارد که با همسرش رابطه برقرار کند بگوید بسم الله و بالله و بگوید خدایا شیطان را از ما و از چیزی که روزی ما می کنی، (که منظور فرزند می باشد) دور کن. بعد فرمودند: اگر خداوند به آنها فرزندی عطا کند شیطان نمی تواند به او ضرر بزند.
یا اینکه در چه ایامی اراده کنند که خداوند به آنها فرزند عطا کند که اینها تأثیر گذار مستقیم بر فرزند می باشد حتی در روایات داریم که از اینکه ایام خاصی داری فرزند بشوید اجتناب کنید که اگر مشکلاتی به وجود آمد کسی را ملامت نکنید مگر خودتان را.
در حدیث مفصلی از امام باقر ـ علیه السلام ـ آمده که راوی از حضرت سؤال می کند که آیا وقتی از اوقات عمل زناشویی کراهت دارد یا خیر؟ حضرت جواب می دهد که بله و هفت موقع را می شمارند بعد حضرت می فرمایند:
و ایم الله لا یجامع احد فی هذه الأوقات التی نهی رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ عنها فیرزق ولداً فیری فی ولده ذلک ما یحبُ.
حضرت می فرمایند: کسی که در این ایام نهی شده توسط پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ با همسر خود همبستر نشود و در غیر این ایام این عمل را انجام دهد و خداوند به آنها فرزندی عنایت کند آنچه را دوست می دارد در بچه خود می بیند یعنی آنگونه که می خواهد فرزند او باشد همانگونه می شود.
پس اصل انعقاد نطفه و توجه به شرائط آن هم در خلق و خوی فرزند تأثیر مستقیم دارد.
خوردن (میوه ها و غذاها)
اما از نظر تغذیه به مواردی در روایات ما به آن اشاره شده است که به برخی از آنها فهرست وار اشاره می کنیم که می توانید مفصل تر آن را در کتابهایی که در این رابطه نوشته شده است ملاحظه فرمائید.
فی روایة: عن الحسن بن علی ـ علیه السلام ـ قال: قال رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ : اطعموا حبالاکم اللبان فان الصّبی اذا غذّی فی بطن امر باللبان اشتد قلبه و زید فی عقله، فان یک ذکراً کان شجاعآً و ان ولدت أنثی عظمت عجیزتها بذلک عند زوجها.
در روایت دیگری از امام صادق ـ علیه السلام ـ منقول است که فرمود: زن حامله «به» بخورد تا فرزندش خوشبوتر و رنگ فرزند صافتر باشد.
یا خوردن گلابی سفارش شده است.
در روایتی آمده که پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمودند زنی که تازه وضع حمل کرده خرما بخورد تا فرزندش بردبار شود.
خوردن ماهی، کرفس، لوبیا در تقویت نور چشم بچه و جنین تأثیر زیادی دارد. که حتی خوردن ماهی، در رنگ فرزند تأثیر مستقیم دارد، خوردن میوه ها مخصوصاً سیب درختی هم بسیار مفید می باشد.
اما آنچه «خواندنی» است و تأثیر مثبت بر جنین دارد قرآن خواندن تأثیر فراونی در روحیات فرزند می گذارد.
لازم به ذکر است که مداومت بر خواندن ادعیه ای هم که مأثور از اهل بیت ـ علیهم السلام ـ می باشد همچنان که در روح و جان انسان و مادر تأثیر دارد. بر جنین و فرزند هم تأثیر دارد.
اما از نظر روانی و عاطفه: اگر مادر در دوران بارداری از آرامش روحی و روانی برخوردار باشد و بتواند در همه مراحل بارداری خود را در شرائط مثبت روحی قرار دهد به گونه ای که هیجاناتی و استرسهایی که موجب افسردگی و ملال آوری می شود بپرهیزد یقیناً فرزند او هم از نظر روحی و روانی دچار مشکل و ناملایمات نخواهد شد.
اما بالعکس مادرانی که در دوران بارداری نتوانند در شرایط مطلوب روحی باشند فرزندان آن ها هم از این مشکل بی نصیب نخواهند ماند.
پس در نتیجه فاکتورهای متعددی وجود دارد که اگر در کنار هم قرار گیرند و هم راه هم باشند و به آنها در عرض هم نگاه شود فرزند انسان در خیلی از موارد آنگونه که انسان انتظار دارد خواهد بود.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات