top
نیایش و ارتباط با خدا کودک را توانمند و خودباور می سازد

نیایش و ارتباط با خدا کودک را توانمند و خودباور می سازد

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک: یایش و راه های ارتباط با خدا مانند بسیاری از مهارت های زندگی، کودک را توانمند و خود باور می سازد و او را در مقابل آسیب های مختلف اجتماعی که در آینده با آنها دست به گریبان خواهد بود، یاری می رساند

نیایش و ارتباط با خدا کودک را توانمند و خودباور می سازد

 

نیایش و ارتباط با خدا کودک را توانمند و خودباور می سازد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز گفت: نیایش و راه های ارتباط با خدا مانند بسیاری از مهارت های زندگی، کودک را توانمند و خود باور می سازد و او را در مقابل آسیب های مختلف اجتماعی که در آینده با آنها دست به گریبان خواهد بود، یاری می رساند.

 

صفی الله رمضانخانی ، با بیان اینکه گرایش به خدا و یگانه پرستی در فطرت هر کودکی که چشم به جهان می گشاید نهفته است، اظهار داشت: اهمیت آشنایی کودکان با خدا و درک خالق هستی از این جهت است که می تواند بهترین راه برای برآوردن نیازهای کودکان باشد، زیرا کودکان بیش از بزرگسالان نیازمند به یک تکیه گاه قوی و مهربان هستند که قادر باشد همه آرزوهای آنها را برآورده سازد.

 

وی گفت: توجه به خدا و احساس نیاز به او مایه آرامش روح و روان کودک می شود، متأسفانه دیده می شود با وجودی که خداشناسی برای کودکان یک ضرورت مهم در زندگی است، والدین ناخواسته از این موضوع غافل شده و به ضرورت آن توجه کافی ندارند. آنان انرژی کودکان را صرف انواع آموزش ها و کلاس ها از قبیل کلاس زبان، موسیقی، کامپیوتر و... می کنند، در حالی که زندگی کودک در سایه ایمان مفهوم پیدا می کند و او را به انسانی قدرتمند و کامل تبدیل می کند.

 

بهترین پاسخ به پرسشهای کودکان درباره خدا، وادار کردن آنها به گفتگوست

 

رمضانخانی با بیان اینکه گاهی اینگونه تصور می شود که کودکان نیازی به شناخت خدا ندارند و در بزرگسالی فرصت و درک آشنایی با خالق خود را پیدا می کنند. اغلب به پرسش کودکان در این باره گذرا و سطحی پاسخ داده می شود. ادامه داد: گروهی از مادران پدران و مربیان بر این گمانند که شناخت و درک آفریدگار از عهده و توان کودک خارج است و با پاسخ های نامناسب ذهن کودکان را از این مقوله منحرف می کنند. به باور بسیاری از کارشناسان بهترین پاسخی که خانواده ها در مواجهه با سوال های کودکان درباره خداشناسی می دهند، وادار کردن آنها به گفتگو است.

 

وی گفت: از کودکانمان بخواهیم ضمن اینکه خودشان درباره خداوند صحبت می کنند، بخشی از ساعات روز را به گفتگو با خداوند اختصاص دهند. کودکان همواره نیازمند کمک هستند و نیایش به کودکان این باور را خواهد داد که پروردگار تنها قادر متعال است.

 

مشاور مدیرعامل کانون پرورش فکری کشور افزود: راه دیگر برای برقراری ارتباط بچه با خدا، خواندن داستان‌های مذهبی برای آنهاست. آنها می‌توانند اساس این داستان‌ها را در زندگی روزمره خود به کار گیرند.

 

رابطه والدین با خداوند به طور ناخودآگاه به کودکان منتقل می شود

 

وی والدین و مربیان را بهترین مثال و الگو برای فرزندانمان دانست و گفت: کودکان به شدت تحت تأثیر رفتارها و باورهای والدین خود قرار داشته، از آن ها تقلید می‌کنند و آن چه را در این دوران فرا می‌گیرند تا آخر عمر همراه خواهند داشت. لذا برای آموزش فرزندان درباره‌ خدا، بهتر است از خودمان آغاز کنیم. ‌زیرا هر نوع رابطه‌ای که با خدا داشته باشیم به طور ناخودآگاه به فرزندمان منتقل خواهد شد.

 

رمضانخانی افزود: نیایش و راه های ارتباط با خدا مانند بسیاری از مهارت های زندگی، کودک را توانمند و خود باور می سازد و او را در مقابل آسیب های مختلف اجتماعی که در آینده با آنها دست به گریبان خواهد بود، یاری می رساند.

 

وی تاکید کرد:  از پرسش هایی که کودک درباره خدا می کند نباید فرار کرد، بلکه باید به این پرسش ها جوابی صحیح و ساده و محکم داد.

 

رمضانخانی ادامه داد: در اسلام به تربیت دینی و اسلامی کودکان بسیار اهمیت داده شده است. حضرت علی (علیه السلام) در باب اهمیت تربیت می فرمایند:" میراثی به مانند ادب و تربیت وجود ندارد و به عبارتی گران بها ترین چیزی که پدران و مادران برای فرزندانشان به ارث می گذارند آداب و تربیت انهاست".

 

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز گفت: تعلیم و تربیت دینی محصول کارکرد تمام دستگاههای فرهنگی- تربیتی مانند مدرسه،خانواده، رسانه های جمعی و نهاد های مختلف آموزشی و پرورشی است و انسان برای کامل شدن و به تمامیت رسیدن مانند غنچه ای است که باید زمینه و شرایط مساعد برای او فراهم باشد تا شکوفا شود.

 

وی در پایان اظهار داشت: انسان ابعاد و لایه هایی دارد که با فرآیند تعلیم و تربیت شکوفا می شود. شناخت معبود و آفریدگار ،محبت را دل او ایجاد می کند و این محبت انسان را به پرستش، عبادت و تواضع در برابر حقیقت وا می دارد. تربیت دینی باید مبتنی به خود، مبتنی بر فطرت خویش و برگرفته از استعداد های بالقوه و تبدیل آنها به فعل باشد.

 

وی با بیان اینکه روش های تربیت دینی به خانواده ها کمک می کند کودکانی صالح و دانا داشته باشند تاکید کرد: با مطالعه این روش ها به خود و کودکانمان و در مرحله بالاتر به جامعه خود، خدمتی ارزنده کنیم.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات